تاریخ انتشار: شنبه 17 فروردین 1392
طراحی و ساخت تخمدان مصنوعی توسط مهندسی بافت

  طراحی و ساخت تخمدان مصنوعی توسط مهندسی بافت

مطالعات دانشمندان نشان می دهد که احتمال تولید تخمدان مصنوعی به روش مهندسی بافت در آزمایشگاه وجود دارد که می تواند به عنوان جایگزینی طبیعی برای درمان های هورمونی زنان مورد استفاده قرار گیرد.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان و به نقل از sciencedaily ؛ یک تیم تحقیقاتی از مرکز پزشکی Wake Forest Baptist نشان دادند که تخمدانهای ایجاد شده به روش مهندسی بافت قادر به ترشح هورمونهای جنسی استروژن و پروژسترون می باشند.
 
مطالعات دانشمندان نشان می دهد که می توان به روش مهندسی بافت تخمدانهای مصنوعی با قابلیت تولید هورمونهای زنانه تولید کرد.تخمدان ها اندمهای تناسلی زنانه هستند که تولید کننده تخمک هستند. عملکرد تخمدان ها می تواند به علت جراحی ، شیمی درمانی و پرتو درمانی مختل شود. از دست دادن محصولات هورمونی تخمدان ها می تواند مجر به ناباروری ، پوکی استخوان و بیماری های قلبی شود.اگر چه در حال حاضر داروهایی که بتوان برای جبران عدم تولید هورمون های جنسی زنان استفاده کرد وجود دارد اما این داروها اغلب به علت بالا بردن احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان سینه برای استفاده طولانی توصیه نمی شود. 
به گفته دکتر Emmanuel C. Opara در این مطالعه هدف ایجاد یک تخمدان مصنوعی برای ارئه یک روش طبیعی ترنسبت به استفاده از داروها برای هورمون درمانی می باشد.یک تخمدان مصنوعی  توانایی ترشح هورمون را به طورطبیعی و بر اساس نیازهای بدن دارد و با وجود آن نیازی به مصرف روزانه دارو با دوز خاص نیست.
در این پروژه تولید تخمدان مصنوعی، سلول های تخمدانی کپسوله سازی شدند یعنی سلولهای تخمدان در داخل یک غشاء نازک محصور شدند.این غشاء اجازه ورود اکسیژن و مواد مغذی را به داخل کپسول می دهد و از طرفی از رد شدن سلول ها توسط بدن بیمار فاقد تخمدان فعال جلوگیری می کند.
عملکرد این کپسول با قرار دادن آن در معرض دو هورمون تحریک کننده تخمدان یعنی هورمون تحریک کننده فولیکول و هورمون جسم زرد(  luteinizing hormone) در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفت. این کپسول توانست هورمون پروژسترون و استرژن را ترشح کند و همچنین توانست هورمون های inhibin  و activin که در تنظیم تولید هورمون های جنسی زنانه نقش دارند را ترشح کند. دکتر Opara در مورد این توانایی تخمدان مصنوعی گفت : ترشح inhibin  و activin نشان میدهد که این ساختار می تواند به عنوان یک تخمدان مصنوعی هماهنگ شونده با سیستم کنترل ذاتی  بدن بکارگرفته شود.
پایان مطلب /
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه