تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 مهر 1396
مطالعات بالینی ایمنی و کارایی سلول های پیش تیمار شده را برای درمان عفونت های ویروسی مقاوم به دارو نشان داده اند

  مطالعات بالینی ایمنی و کارایی سلول های پیش تیمار شده را برای درمان عفونت های ویروسی مقاوم به دارو نشان داده اند

بیمارانی که متحمل پیوند سلول های بنیادی خون ساز می شوند، در معرض خطر ابتلا به آلودگی های ویروسی قرار دارند. برخی از این عفونت ها می توانند با داروهای موجود درمان شوند اما این داروها همیشه موثر نیستند و عوارض جانبی قابل توجهی نیز دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پیوند سلول های بنیادی خون ساز در تلاش برای درمان بیماران مبتلا به سرطان های خاصی است که به شیمی درمانی های متداول پاسخ نمی دهند و طی روند پیوند، چون سیستم ایمنی آن ها مختل شده است دچار عفونت های ویروسی و ... می شوند. پیش از این محققین نشان داده اند که بیمارانی که بعد از پیوند سلول های بنیادی خون ساز دچار عفونت ویروسی Epstein-Barrvirus می شوند، دچار بیماری لنفوپرولیفراتیو می شوند که می توان با استفاده از سلول های ایمنی تخصص یافته در حذف این ویروس ها به آن ها کمک کرد.

در مطالعه ای جدید، محققین BK‌ویروس و HHV-6 ویروس را هدف قرار داده اند. این امر از آن جایی بسیار مهم است که ویروس BK، درمان موثری ندارد و مشکلاتی که برای فرد ایجاد می کند نیز بسیار قابل توجه است(درد و خونریزی). این یافته ها گاها ناچارند هفته ها تا ماه ها در بیمارستان بستری شوند. آن ها برای هدف قرار دادن بی خطر و موثر این ویروس ها، از سلول های پیش تیمار شده با ویروس استفاده کرده اند و کارایی آن ها را روی پنج عفونت ویروسی به طور همزمان تست کردند. برای آماده سازی سلول های خاص ویروس، محققی خون اهدا کننده های سالمی که پیش از این در معرض این ویروس ها قرار گرفته بودند و ثابت شده بود که سلول های ایمنی آن ها قادر به مبارزه با عفونت هستند را گرفتند. سلول های آن ها جداسازی شد و در محیط کشت تکثیر شد. محصول نهایی، مخلوطی از سلول ها بود که می توانند با کمک یکدیگر همه پنج ویروس را هدف قرار دهند. این استراتژی می تواند شماری از مجموعه های سلول های خاص ویروس را در بصورت پیشگویانه تهیه کرده و تا زمان استفاده فریز کند و در زمان نیاز برای بیمار استفاده کند. در فاز دو مطالعه بالینی با هدف استفاده از این سلول های خاص ویروس، 38 بیمار که حداقل به دو درمان ضد ویروسی متداول جواب نداده بودند؛ سلول های خاص ویروس را دریافت کردند. نتایج بسیار جالب بود: سلول های خاص ویروس منجر به بهبود نسبتا کامل 92 درصدی در این بیماران شد و عفونت ویروسی BK‌نیز در برخی از این بیماران ظرف چند روز کاهش یافت. هیچ گونه سمیت و عوارض جانبی نیز مشاهده شد. محققین امیدوارند که فاز سه این مطالعه نیز موفقیت آمیز باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه