تاریخ انتشار: یکشنبه 18 فروردین 1392
درمان بیماری انعقادی vWD با سلول های بنیادی اندوتلیال

  درمان بیماری انعقادی vWD با سلول های بنیادی اندوتلیال

دانشمندان با مطالعه بر روی نوعی بیماری مرتبط با اختلال در انعقاد خون، روشی را برا ی استفاده از سلول های بنیادی فرد بیمار جهت درمان خود وی معرفی کرده اند.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،این تکنیک ممکن است پزشکان را قادر به تجویز درمان های موثرتر بر طبق نقص های شناسایی شده در سلول های بیماران کنند. این سلول ها پس از دست کاری شدن در آزمایشگاه به عنوان ابزار درمانی برای بیماران قلبی، عروقی و خونی شامل حمله قلبی و هموفیلی می توانند استفاده شوند.
این مطالعه بر روی بیماری von Willebrand disease (vWd) که گاهی می تواند خونریزی کشنده در پی داشته باشد،انجام گرفته است. بیماری ناشی از نقص در عاملی به نام von Willebrand factor(vWF) است که در انعقاد خون نقش دارد. این عامل توسط سلول های اندوتلیال که در لایه داخلی کلیه رگ های خونی وجود دارد، تولید می شود. متاسفانه نمونه برداری از این  بیماران یک روش تهاجمی و ناخوشایند است. 
گروهی از محققان انگلیسی به سرپرستی دکتر Anna Randi ، روش جدیدی برای مطالعه این بیماری به کار برده اند.آن ها ازهشت بیمار نمونه خون دریافت کرده وسپس سلول های بنیادی موسوم به سلول های پیش ساز اندوتلیال یا endothelial progenitor cells را جدا کرده و در آزمایشگاه کشت داده اند. آن ها همچنین قادربه آنالیزجزئیات سلول های هر بیمار شده اند. با شناسایی انواع جدید نقص ها ممکن است بتوان درمان مناسب تری برای هربیمار به کار برد.
دکتر Randi معتقد است که سلول های پیش ساز اندوتلیال می تواند منبع فوق العاده ای برای آزمایش داروهای جدید برای vWD باشد.
این سلول ها بعد از جدا شدن از خون وتزریق مجدد آن ها به فرد دچار حمله قلبی شده ،به رشد رگ های قلبی و ترمیم بافت آسیب دیده قلب می تواند کمک کند. در این روش از مشکلات موجود در پیوند عضو وجود ندارد و رد پیوند نیز مشاهده نمی شود. 
طبق یافته های این گروه تحقیقاتی در مطالعات قبلی خود،علاوه بر تولید vWF جهت تشکیل لخته، سلول های اندوتلیال مسئول تشکیل رگ های جدید خونی نیز هستند. و نقص در عملکرد این عامل باعث ایجاد رگ های غیرطبیعی می شود و که این رگ ها در روده می توانند باعث خونریزی شدید شوند. 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه