تاریخ انتشار: یکشنبه 18 فروردین 1392
جدا کردن سلول های بنیادی بالغ از بافت روده

دانشمندان برای اولین بار موفق به جدا کردن سلول های بنیادی بالغ از بافت روده درانسان شدند.

به گزارش بنیان و به نقل از medindia، این مطالعات انجام شده که در UNC به صورت آنلاین در مجله سلول های بنیادین به چاپ رسید نشان دهنده یک جهش رو به جلو در این رشته است که سالهای زیادی متوسل به انجام آزمایش بر روی سلول های موش بوده است.اگر چه  پیشرفت های قابل ملاحظه ای ازطریق مطالعه بر روی سلول های موش بدست آمده اما تفاوت دربیولوژی سلول های بنیادی موش و انسان مانع کشف درمان های جدید توسط دانشمندان شده است.

برای اولین با رمحققان در آزمایشگاه Magness در امریکا موفق به جداسازی و رشد دادن سلول های بنیادی روده موش شدند.سپس این محققان برای گسترش این رویکرد  به بررسی این تکنیک در انسان پرداختند. در ابتدا این محققان بررسی کردند که آیا مولکول هایی که در سطح سلول های بنیادی موش وجود دارد به سلول های بنیادی انسانی نیز متصل می باشد.بعد از بررسی های انجام شده این محققان دریافتند که این مولکولهای ویژه که CD24 و CD44 نام دارند بین این دو گونه یعنی انسان و موش مشابه می باشند.سپس آنها این مولکول ها را توسط ماده فلورسانس نشانه گذاری کردند و با استفاده از یک دستگاه مخصوص این سلول های بنیادی را شناسایی و از روده کوچک جدا سازی کردند.این محققان دریافتند که علاوه بر اینکه می توان سلول های بنیادی روده را درانسان جداسازی کرد، همچنین می توان انواع مختلف سلول های بنیادی روده را شناسایی و از هم تفکیک نمود.

این دستاورد منابعی را برای دانشمندان مشتاق فراهم می کند تا بتوانند مکانیسم های زیستی سلول های بنیادی انسان را کشف کنند. این امر همچنین آنها را قادر می سازد تا تاکتیک ها و روش های جدیدی را برای درمان بیماری های التهابی روده یا بهبود بخشیدن عوارض جانبی شیمی درمانی و پرتو درمانی که اغلب به روده آسیب می رسانند کشف کنند.

پایان مطلب /