تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 25 مهر 1396
استفاده محققان از تمایز سلول های بتا پانکراس برای یافتن مسیر ساده و ایمن در مسیر سلول درمانی دیابت

  استفاده محققان از تمایز سلول های بتا پانکراس برای یافتن مسیر ساده و ایمن در مسیر سلول درمانی دیابت

بیش از 36 میلیون نفر در جهان به دیابت نوع 2(TID) مبتلا می باشند. اختلال مادام العمر زمانی بوجود می آید که سلول های تولید کننده ی انسولین مورد حمله قرار گیرند و بوسیله ی سیستم ایمنی تخریب شوند در نتیجه میزان تولید انسولین کاهش می یابد و نیاز به پایش روزانه ی قند خون و تجویز انسولین است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، با اینکه چند مورد موفقیت آمیز از پیوند جزایر پانکراس گزارش شده است اما تعداد کمی از بیماران می توانند از این گزینه درمانی بهره مند شوند، زیرا دسترسی به جزایر سالم در افراد فوت شده محدود است. سلول های بنیادی چندتوان انسانی (hPSCs) بعنوان منبع نامحدود و تغییر نیافتنی از سلول های بتا انسولین ساز است که بعنوان درمان برای تعداد بیشتری از مبتلایان به TID  مورد استفاده قرار می گیرند. محققان دانشگاه Copenhagen برای اولین بار توانستند با هدف استفاده از سلول درمانی برای بیماران دیابت تیپ 1، یک پروتئین سطح سلولی  خاص را ارائه نمایند که در پانکراس قرار دارد و وظیفه ی آن تولید سلول پانکراسی که تولید انسولین می نماید است.

بیومارکری که به وضوح جمعیت های سلولی را از یکدیگر جدا می نماید بدلیل ایمن بودن و ثبات محصول نهایی برای فرایند سلول درمانی بسیار با اهمیت است. محققان با استفاده از این مارکرهای سطح سلولی، یک روند جداسازی ساده برای تولید سلول های انسولین ساز یافتند تا راهی برای درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع یک باشد. این فرآیند باعث صرفه جویی در هزینه و استخراج و نگه داری سلول های پیش ساز پانکراس در بانک سلولی است. هم چنین یافتن مارکرهای جدید، محققان را قادر می سازند تا روند ساده تری را برای تولید سلول های hPSC مشتق از سلول های انسولینی در پیش بگیرند. با استفاده از سلول های پیش ساز پانکراسی بجای سلول های بنیادی نابالغ احتمال تشکیل سلول های توموری ناخواسته را کاهش می یابد؛ بنابراین ژن درمانی سالم تری برای اهداف درمانی خواهد بود. اگرچه روند مشخصی برای تولید سلول های بتا انسولین ساز در in vitro وجود دارد اما  محققان هم چنان بدنبال پیدا کردن روش هایی برای بلوغ و تولید انبوه سلولی از سلول های بتا انسولین ساز می باشند.

 برای استفاده از این اطلاعات جهت درمان دیابت تیپ 1 این ایده ها به شرکت های بزرگ و متخصصان سلول های بنیادی (پیوند جزایرلانگرهانس) مانند PanCryos فرستاده شد. در موازات این پژوهش، گروه دیگری در این زمینه تحقیقاتی مبنی بر سلول درمانی در درمان دیابت نوع 1 انجام دادند. که این مطالعه برای مدت زمان طولانی انجام شده بود. اما در مطالعه ی دانشگاه Copenhagen هدف علاوه بر سلول درمانی، ساده بودن دستورالعمل است. شرکت PanCryos  به منظور سلول درمانی بوسیله ی سلول های آلوژنیک قابل اندازه گیری برای درمان دیابت نوع 1 برای اولین بار گسترش یافت. علاوه بر این، مسیر پیشنهاد شده در این مسیر از لحاظ مالی نیز مقرون به صرفه می باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه