تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 25 مهر 1396
یک عامل کنتراست MRI که به تشخیص اشکال تهاجمی ولی با رشد آهسته سرطان سینه کمک کند

  یک عامل کنتراست MRI که به تشخیص اشکال تهاجمی ولی با رشد آهسته سرطان سینه کمک کند

یک عامل کنتراست جدید برای MRI در دانشگاه Case Western Reserve اسا شده است که نه تنها به تشخیص مراحل اولیه سرطان سینه کمک می کند بلکه می تواند تفاوت های بین انواع تهاجمی و آهسته رشد این سرطان را نیز شناسایی کند. این قابلیت ها می تواند منجر به ایجاد درمانی مناسب شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این ماده مبتنی بر گادولینیوم در مقایسه با سایر موادی که تاکنون مورد استفاده قرار می گرفتند، موثرتر و مطمئن تر است و دوز مورد استفاده از آن نیز تا 20 برابر کمتر است. این ماده به راحتی از بدن دفع می شود و در بافت ها تجمع پیدا نمی کند.

این ماده در دوزهای کم همانند چراغی سلول های سرطانی را طی اسکن ها مشخص می سازد و می تواند حساسیت پایینی که در سایر مواد مورد استفاده در MRI‌وجود داشت را بهبود ببخشد.

برای تولید این ماده دکتر لو و همکارانش در دانشگاه Case Western Reserve، یک تری گادولینیوم نیترید متالوفولرن(Gd3N@C80) به عنوان عامل کنتراستی موثر، را با یک پپتید نشان دار شده ZD2 ترکیب کردند. در مقایسه با گادولینیوم مورد استفاده به عنوان یک عامل متداول، ساختار Gd3N@C80 متفاوت است. یون های گادولینیوم درون یک مولکول توخالی از فولرن قرار گرفته است که شبیه توپ فوتبال است. این مولکول شبه قفس، مانع از تماس مستقیم گادولینیوم با بافت می شود و در نتیجه هیچ برهمکنشی صورت نمی گیرد.

پپتید ZD2 روی سطح این توپ فوتبال پروتئین  اکسترا دومین B فیبرونکتین(EDB-FN) موجود روی سلول های سرطانی را هدف قرار می دهد. مطالعات نشان داده است که EDB-FN در تهاجم، متاستاز و مقاومت دارویی تومورها نقش دارد و به میزان بسیار زیادی در ماتریکس پیرامون سلول های سرطانی در بسیاری از اشکال تهاجمی سرطان بیان می شود. در تست ها روی شش مدل موشی، محققین سرطان سینه را در همه مدل ها شناسایی کردند اما سیگنال ساطع شده از تجمع مولکول های کنتراستی روی سه سرطان سینه سه گانه منفی(MDA-MB-231, Hs578T and BT549)، به طور قابل توجهی قوی تر است اما در نمونه هایی که رشد آهسته تری دارند، این سیگنال ها بسیار ضعیف تر است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه