تاریخ انتشار: دوشنبه 19 فروردین 1392
بکارگیری سلول های بنیادی می تواند به چاقی پایان دهد

به گزارش بنیان به نقل از ANI،  پژوهشگران دانشگاه آنجلیای شرقی (UEA) کشفی را درعلوم اعصاب انجام داده اند که می تواند راه حلی دائمی را برای اختلالات خوردن مانند چاقی ارائه دهد.

پیش از این تصور می شد که سلول های عصبی مغزی مرتبط با تنظیم اشتها به طور کامل در طول تکوین جنین در رحم مادر، ایجاد می شوند و در نتیجه تعداد آنها درطول زندگی ثابت می ماند.
اما یک مطالعه جدید جمعیتی از سلول های بنیادی را شناسایی کرده است که قادر به تولید نورون های تنظیم کننده اشتها در مغز جوندگان جوان و بالغ می باشند.
چاقی یک اپیدمی جهانی است. بیش از 1.4 میلیارد فرد بزرگسال در سراسر جهان اضافه وزن دارند و بیش از نیمی از یک میلیارد نفر چاق هستند.
مشکلات ناشی از چاقی عبارت از دیابت نوع 2، بیماری های قلبی، ورم مفاصل و سرطان می باشند  و حداقل 2.8 میلیون نفر هر ساله در اثرداشتن اضافه وزن یا چاقی می میرند.
دانشمندان در UEA بخش هیپوتالاموس مغزرا که تنظیم کننده چرخه خواب و بیداری، مصرف انرژی، اشتها، تشنگی، ترشح هورمون های حیاتی و بسیاری دیگرازعملکرد های بیولوژیکی است مورد بررسی قراردادند، دراین مطالعه به طور خاص سلول های عصبی که تنظیم کننده اشتهاست مورد مطالعه قرارگرفت.
این محققان از تکنیک "نقشه برداری سرنوشت ژنتیکی " برای کشف خود استفاده کردند. در این تکنیک تکوین سلول های بنیادی و سلول های به دست آمده از آنها، در زمان مورد نظر در طول زندگی یک حیوان ردیابی می شود.
آنها اثبات کردند که جمعیتی از سلولهای مغزی به نام "tanycytes" مانند سلولهای بنیادی رفتار می کنند و نورون های جدیدی را به مدارهای تنظیم کننده اشتها ی مغز موش بعد از تولد و دردوران بلوغ می افزاید.
دکتر محمد حاجی حسینی ازدانشگاه  علوم زیستی UEA گفت: "بر خلاف رژیم های لاغری، این کشف سرانجام می تواند یک راه حل دائمی برای مقابله با چاقی ارائه دهد.
او گفت: "از دست دادن و یا درست عمل نکردن سلول های عصبی در هیپوتالاموس، اولین عامل اختلالات خوردن مانند چاقی است".
بنا به گفته او، این مطالعه نشان داده است که تعداد مدارهای عصبی کنترل کننده اشتها ثابت نیست و احتمالا می توان با دستکاری تعداد آن با اختلال در غذا خوردن مقابله کرد.
این پژوهش در مجله علوم اعصاب منتشر شده است.