تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 20 فروردین 1392
برای اولین بار شیب غلظت رتینوئیک اسید در جنین مشاهده شد

  برای اولین بار شیب غلظت رتینوئیک اسید در جنین مشاهده شد

محققان موسسه علوم اعصاب RIKEN در ژاپن، تکنیک جدیدی را گزارش کردند که به آنها اجازه مشاهده توزیع رتینوئیک اسید در جنین گورخرماهی زنده را در زمان واقعی می دهد.
امتیاز: Article Rating

 

 
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress: این تکنیک به آنها امکان مشاهده دو شیب غلظت دردو جهت مخالف را در امتداد محور سر به دم جنین داده و در نتیجه شواهد مورد انتظاری را مبنی بر مورفوژن بودن رتینوئیک اسید ارائه کرد.
 این گزارش که امروز در نشریه Nature منتشر شده است، به بحث های طولانی مدت در خصوص  وجود شیب های غلظت اسید رتینوئیک درمراحل اولیه تکوین جنین مهره داران پایان می دهد و نقش رتینوئیک اسید را در تکوین بافت روشن می کند.
تصور می شود که رتینوئیک اسید یک مورفوژن باشد. مورفوژن، یک مولکول سیگنالینگ است که در سراسر جنین منتشر شده و با خاموش و روشن کردن ژن ها در تعیین سرنوشت سلول های مختلف بسته به غلظت خود نقش دارد. با این حال، شیب غلظت اسید رتینوئیک به علت عدم امکان ردیابی آن با تکنیک معمول استفاده از پروتئین فلورسنت سبز یا GFP  هرگز مشاهده نشده بود.
دکتر  Miyawaki رهبر این مطالعه  توضیح می دهد که "تا به حال هیچ کس موفق به بررسی غلظت اسید رتینوئیک در زمان واقعی در یک جنین زنده نشده بود و هیچ اطلاعات مستقیمی در اثبات وجود یک شیب غلظت رتینوئیک اسید درجنین مهره داران وجود نداشت.
به منظور بررسی غلظت اسید رتینوئیک دکتر Miyawaki و همکارش دکتر Shimozono تکنیکی را در مراحل اولیه تکوین جنین گورخرماهی برای ردیابی این مولکول بکار گرفتند که با کد گذاری ژنتیکی به عنوان گیرنده رتینوئیک اسید عمل می کند. بر اساس اصل انتقال انرژی رزنانس فلورسنس  مشاهده حضور رتینوئیک اسید و تعیین غلظت آن در زمان مورد نظر ممکن می شود.
با ترکیب این روش با روش دستکاری ژنتیکی و دارویی، Miyawaki و تیم او ،حضور دو شیب غلظت خطی اسید رتینوئیک را در سراسر محور قدامی خلفی جنین، از سر به دم اثبات کردند. یافته های آنان نشان می دهد که اسید رتینوئیک به سرعت منتشر شده و ایجاد شیبی پایدار و قوی می کند که در برابر اختلالات خارجی مقاوم است.
دکتر Miyawaki گفت:"درک بهتر از شیب رتینوئیک اسید برای تحقیق الگوهای تکوین بافت ضروری است و برای کنترل توسعه ساختارهای بافتی سه بعدی از سلول بنیادی پرتوان القایی مورد نیاز در طب ترمیمی لازم است .
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه