تاریخ انتشار: چهارشنبه 21 فروردین 1392
مبارزه با سلول های سرطانی توسط ویروس پرندگان

  مبارزه با سلول های سرطانی توسط ویروس پرندگان

در مطالعه ای که دانشگاه دامپزشکی ویر جینیا انجام شد محققان به راهکارهای امیدواره کننده ای در درمان سرطان پروستات به وسیله ویروس کشنده پرنده گان دست یافتند.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان وبه نقل از sciencedaily ؛ محققان با استفاده روش های مهندسی ژنتیک و ایجاد تغییراتی بر روی ویروس بیماری نیوکاسل پرندگان توانستند سلول های سرطانی پروستات را از بین ببرند.این ویروس که باعث مرگ پرندگان می شود اما به انسان اسیبی وارد نمی کند می تواند سلول سرطانی مقاوم به هورمون درمانی را کشته و باعث بهبودی گردد. از هر 6 مرد یک نفر مبتلا به بیماری سرطان پروستات می شود. برای درمان این بیماری اصولا بیماران تحت درمان های هورمونی وشیمی درمانی قرار می گیرند که داری عوارض جانبی متعددی است. این محققان معتقدند که این روش درمانی نه تنها روش بهتر و موثرتری برای درمان این بیماری است بلکه نسبت به درمان های شیمی درمانی و هورمون درمانی دارای عوارض بسیار کمتری می باشد.
ویروس نیوکاسل  گونه های اهلی و وحشی پرندگان را مبتلا می سازد و به خصوص در مورد جوجه ها اثرگذار است و یکی از ویروس های مهمی به شمار می آید که در صنعت طیور تاثیر گذار است.این ویروس در صورت آلوده کردن انسان می تواند نشانه هایی مانند ورم خفیف ملتحمه و اثرات شبه انفولانزا را ایجاد کند اما تهدیدی برای سلامت انسان محسوب نمی شود. دانشمندان برای اولین بار در سال  1950 متوجه خواص ضد سرطانی ویروس نیوکاسل شدند اما تنها با پیشرفت های اخیر در مهندسی ژنتیک استفاده از این ویروس در درمان سرطان امکان پذیرشده است.
دکتر  Subbiah  در این باره گفت : ما این ویروس را طوری تغییر دادیم که تنها در حضور آنتی ژن فعال و اختصاصی پروستات تکثیر شود. بنابراین نسبت به سلول های سرطانی پروستات بسیار اختصاصی  عمل می کند. همچنین اثرات این ویروس تغییر شکل داده شده و نوترکیب  در محیط ازمایشگاهی وبرروی سلول های توموری مورد آزمایش قرار گرفته که به صورت بسیار کارامد و اختصاصی موجب کشته شدن سلول های سرطانی می شود.
این محققان معتقدند که این ویروس نوترکیب در دوزهای پایین  قادر به ریشه کن کردن سرطان پروستات می باشد و همچنین می تواند به دنبال سلول های سرطانی متاستاز شده پروستات گشته و آنها را پیدا کرده واز بین ببرد. این ویروس نوترکیب بسیار امن بوده و حتی می توان بصورت وریدی  با به طور مستقیم از طریق تزریق به تومور مورد استفاده قرار بگیرد. این دانشمندان به دنبال توسعه استفاده از این ویروس دردرمان سرطان های دیگری از جمله سرطان پستان ، پانکراس؛ مغز ، و... می باشند.
پایان مطلب 
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه