تاریخ انتشار: شنبه 19 آذر 1390
سلول های بنیادی ریه برای درمان بیماری های مزمن و یا عفونی ریه

  سلول های بنیادی ریه برای درمان بیماری های مزمن و یا عفونی ریه

محققان توانستند با استفاده از سلول های بنیادی که از راه های هوایی انسان به دست آمده بود فرم کیسه های هوایی آلوئول ریه را ایجاد کنند.با این اقدام محققان نشان دادند که این سلول های بنیادی شبه ریوی می توانند به سرعت به مبارزه با بیماری های مزمن و یا عفونی ریه بروند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، محققان دانشگاه هاروارد اعلام کردند که البته این سلول های جدید برای بازسازی ریه پس از آسیب حاد ناشی از عفونت و حتی در شرایط مزمن مانند فیبروز ریوی موثر بوده اند.
با این آزمایش مشخص شد که ریه ها در واقع یک پتانسیل قوی برای بازسازی دارند و سلول های بنیادی خاص که بتوانند به این کار هم کمک کنند شناسایی شد.
 
این پژوهش بر روی یک موش که به دلیل آنفلوانزای بدخیم ، دو هفته پس از عفونت نزدیک به 60 درصد از بافت کیسه های هوایی ریه خود را از دست داده بود آزمایش شد که پس از سه ماه، ریه به حالت کاملا طبیعی و با معیارهای بافتی ظاهر شد.
 
در حال حاضر این تیم در حال آزمایش این احتمال است که عوامل ترشحی که  مشاهده کردند ممکن است به بازسازی، ترویج وارائه یک رویکرد درمانی برای بیماری هایی مانند بیماری انسدادی مزمن ریوی و حتی آسم  کمک کند یا خیر.
آنها همچنین پیش بینی کردند که این سلول های دیستال راه هوایی می تواند به ترمیم ریه ها و زخمی که توسط فیبروزغیر قابل برگشت که مقاوم به درمان است کمک کند.
آزبست و سيليس از جمله موارد منجر به فيبروزه شدن و چسبندگي ريه ناشي از افزايش توليد كلاژن هستند كه با كاهش حجم تنفسي ريه و شدت يافتن آن باعث از كارافتادگي فرد و دائمي شدن علائم آن مي‌شود.
موادي نظير آزبست، سيليس، كوارتز، غبارات زغال سنگ، كربن سياه، آلومينيوم، تالك و برليوم منجر به فيبروز و تخريب ساختمان ريه مي‌شوند.
 
آزبست (پنبه نسوز) اصطلاح كلي است كه براي سيليكات معدني بكار مي‌رود. در صنايع مختلف اعم از پنبه نسوز، لاستيك‌ سازي، بسياري از عايقها، لنت ترمز، لوله‌كشي ساختمانها، ديگهاي نجاري، آسياب، لباسهاي ايمني، انواع فيلترها، آجرهاي كف اتاق و كلاژ ماشين استفاده مي‌شود.‌
 
آزبست به علت ثبات شيميايي، مقاومت بالا و قيمت ارزان در طي قرن بيستم استفاده گسترده‌اي پيدا كرده است. كارگراني كه در صنايع مرتبط با اين ماده مشغول فعاليت هستند در معرض ابتلا به فيبروز ريه، چسبندگي ريه، سرطان ريه، سرطان پرده جنب و صفاق هستند.

فیبروز ریه رنج مجروحان شیمیایی
پس از تماس با گاز خردل احتمال آسيب ديدگي در تمام قسمت‌هاي دستگاه تنفس وجود دارد.
 
در ناي آسيب ديدگي‌هاي شديدي كه به خاطر تاول‌ها ايجاد مي‌شود، پس از ترميم باعث تنگي مجرا شده و تنفس را مشكل مي‌كند.
 
اين نواحي ترميم شده چون خاصيت ارتجايي ناي طبيعي را ندارند، باعث مي‌گردند كه عمل عبور هوا از داخل ناي براحتي صورت نگيرد. از طرف ديگر مخاط پوشاننده مجاري نيز ضخيم گرديده باعث كاهش قطر داخلي مجاري تنفسي و در نتيجه اشكال در تنفس مي‌گردد. در نايژه و نايژك‌ها نيز همين اتفاق مي‌افتد.
 
در كيسه‌هاي هوايي نيز جدار ما بين كيسه‌ها ملتهب شده در نتيجه جدار كيسه‌هاي هوايي كلفت‌تر مي‌شود. اين عمل باعث افزايش ضخامت سطح پوشاننده كيسه‌ها شده در نتيجه تبادل گازها كاهش مي‌يابد.
 
از طرف ديگر در كليه سطوح مخاطي آسيب ديده افزايش ترشح مخاط داريم كه خود باعث چسبندگي و سرفه و اختلال در عبور هوا از مجاري مي‌شود.
 
حساس شدن بيش از حد مخاط پوشاننده مجاري نيز باعث انقباض عضلات موجود در مجاري شده و باعث كاهش قطر مجاري عبور هوا خواهد شد.
 
عوارض مزمن ايجاد شده كه در بالاي به آنها اشاره شد در نهايت منجر به ايجاد بيماري‌هاي مزمن در دستگاه تنفس فوقاني و دستگاه تنفس تحتاني مي‌شود كه به صورت‌هاي مختلفي بروز مي‌كنند.
 
اين بيماري‌ها شامل: بيماري‌هاي مزمن انسدادي ريه، برونشيت مزمن، فيبروز ريه، درجاتي از حساسيت ريه، برونشكتازي و تنگي در ناي و نايژه‌هاي اصلي مي‌باشند.
چنانچه درمان فیبروز ریه به کمک سلول های بنیادی ممکن شود، بسیاری از مجروحان شیمیایی می توانند از رنج این بیماری رهایی پیدا کنند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 20 خرداد,1394

پزشک مشاور

علیزاده@:باسلام <br />درطرح های تحقیقاتی درحال اجرا درایران دراین زمینه هیچ طرحی وجودندارد،ولی همانطور که دراخبارگفته شددرسایرکشورهاسلول درمانی برای درمان این بیماریهاکاربرددارد

دوشنبه, 03 آذر,1393

فاطمه

سلام نامزد من 60% ريه ش عفونت كرده البته اينو زماني فهميديم كه سرفه هاش خوني شد و با مراجعه به چندين پزشك و سي تي اسكن و بستري شدن <br /> <br />ازمايش مغز استخوان ازش گرفتن و بعدش عمل براي برداشتن بافت <br /> <br />حالا منتظزيم تا جواب پاتولوژي بياد <br />ميخوام ببينم جواب پاتولوژي چه چيزايي ميتونه باشه؟ <br />ايا خطرناكه؟ <br />چقد طول ميكشه تا خوب بشه؟

چهارشنبه, 13 اردیبهشت,1391

نیلوفر احمدی

خوب است ولی افزایشش دهید

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه