تاریخ انتشار: چهارشنبه 21 فروردین 1392
مولکولی کوچک باعث تفاوت بزرگی در متاستاز سرطان مثانه می شود

  مولکولی کوچک باعث تفاوت بزرگی در متاستاز سرطان مثانه می شود

مطالعات در 256 نمونه سرطان مثانه انسان نشان می دهد که miRNA کوچکی به نام hsa-miR-146a در اغلب تومورهای متاستاتیک بیان می شود. این مولکول به mRNA می گوید تولید ژن ها را به طریقی انجام دهد که منجربه متاستاز سرطان مثانه شود.
امتیاز: Article Rating

 

 
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،  به منظور کشنده بودن، سرطان مثانه باید متاستاز کند این متاستاز معمولا بیشتر به ریه انجام می گیرد. در حال حاضر سؤال اینجاست که چه تفاوتی بین سرطان های مثانه ای که این متاستاز را انجام می دهند و آنهایی که این انتقال مرگبار را ندارد، وجود دارد؟  تحقیقات ارائه شده توسط مدیر مرکز سرطان دانشگاه کلرادو، در نشست سالانه  AACR درسال 2013 نشان می دهد که یک تفاوت بزرگ این سرطان ها دریک مولکول کوچک مشهور به hsa-miR-146a می باشد.
RNA پیامبریا mRNA ، نقشه های ژنی را به جایگاههایی حمل می کند که در آنجا این الگوها به پروتئین ها ترجمه می شوند، این microRNA ها یا  miRNA هستند که تا اندازه زیادی به  mRNA ها می گویند چه کاری انجام دهند. مطالعه دکتر Theodorescu در 256 نمونه سرطان مثانه انسان نشان می دهد که miRNA کوچکی به نام hsa-miR-146a   در اغلب تومورهای متاستاتیک بیان می شود. این مولکول به mRNA می گوید تولید ژن ها را به طریقی انجام دهد که منجربه متاستاز سرطان مثانه شود.
این محققان از داده های حاصل از بررسی ژنوم تومور برای تعیین ژن های جهش یافته ای که می تواند باعث سرطان شود، استفاده کردند. سپس محققان کشف کردند که حتی ژن های سالم اگر در زمان نامناسب روشن و خاموش شوند و یا بیش ازحد یا کمتربیان شوند می توانند باعث سرطان شوند. بنابراین شروع به یافتن mRNA مسئول این بیان اشتباه کردند. در حال حاضر محققان از جمله Theodorescu و همکارانش در حال کاوش های عمیق تر برای کشف چگونگی اثر miRNA بر mRNA هستند که بر بیان ژن های عامل بروز سرطان تاثیر می گذارد.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه