تاریخ انتشار: دوشنبه 29 آبان 1396
دستورالعملی برای ایجاد سد خونی- مغزی انسان

  دستورالعملی برای ایجاد سد خونی- مغزی انسان

سد خونی- مغزی به عنوان یک محافظ برای مغز عمل می کند. یک لایه تقریبا نفوذ ناپذیر از سلول ها، مغز را در برابر مواد سمی و سایر عواملی که در جریان خون وجود دارند محافظت می کند و مانع از صدمه دیدن آن می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، وجود ساختار آناتومیک و حیاتی سد خونی-مغزی اولین خط دفاعی مغز محسوب می شود. اما این سد دفاعی همان قدر که می تواند کمک کننده باشد می تواند مانع از اثر بسیاری از داروها و ریز مولکول هایی که به عنوان دارو برای مشکلات عصبی مانند سکته، تروما و سرطان مغز استفاده می شوند، نیز بشود.

تاکنون مدل های اولیه ای از این سد با استفاده از سلول های بنیادی در آزمایشگاه تولید شده است اما رسیدن به مدلی واقعی از این سد خونی-مغزی بستگی به وجود کوکتیلی از انواع سلول ها و کمپلکسی از مواد شیمیایی دارد که سلول های بنیادی را برای تبدیل شدن به سلول های اندوتلیالی سازنده سد خونی-مغزی تحریک می کنند.

در مطالعه ای که اخیرا در مجله Science Adnance به چاپ رسیده است، محققین دانشگاه ویسکونزین مادیسون فرایندی مشخص و مرحله به مرحله را برای ایجاد سد خونی-مغزی در آزمایشگاه ارائه کرده اند. آن ها مولکول های شیمیایی خاصی را شناسایی کرده اند که می توانند سلول ها را طی مراحل مختلف برای تبدیل شدن به سلول های اندوتلیالی مغزی هدایت کنند. این مولکول ها دستورالعمل هایی را برای ایجاد سد خونی مغزی شبیه با شرایط طبیعی مغز ایجاد کرده اند. این مدل جدید، اجازه بررسی بیشتر سد خونی مغزی و ویژگی های آن را می دهد و به محققین این امکان را می دهد که بتوانند به نوعی این سد را به منظور اهداف درمانی دور بزنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه