تاریخ انتشار: یکشنبه 05 آذر 1396
نانو اسفنج ها امیدوار کننده برای عفونت های چشمی کور کننده

  نانو اسفنج ها امیدوار کننده برای عفونت های چشمی کور کننده

در سال های اخیر، تعداد جراحی های مربوط به مشکلات چشمی مانند کاتاراکت و گلوکوم به طور دارماتیکی افزایش یافته است و به همین دلیل شمار عفونت های درون چشمی کور کننده نیز افزایش یافته است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید، محققین با استفاده از یک مدل موشی نشان داده اند که نانو اسفنج های مهندسی شده می توانند برای محفاظت از چشم در برابر عفونت های ناشی از Enterococcus faecalis استفاده شوند. این باکتری حاوی سمی به نام سیتولیزین است که دلیل بیش از 50 درصد عفونت های درون چشمی بعد از جراحی در آمریکا است. توکسین ها یا سموم در عفونت های باکتریایی چشمی بسیار مهم هستند و منجر به آسیب رسیدن به بافت شبکیه می شوند و تا به حال استراتژی درمانی قوی برای آن ها وجود نداشته است. در حال حاضر استراتژی موجود شامل استفاده از آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد التهاب مانند کورتیکواستروئیدها است که چندان موثر نیستند. اما دکتر ژانگ و همکارانش در دانشگاه کالیفرنیا نانو اسفنج هایی را طراحی کرده اند که قادرند سموم ترشح شده بوسیله باکتری های عفونت زا را جذب کنند. این نانواسفنج ها شامل هسته ای از نانوذره های پلیمری هستند که بوسیله پوششی از سلول های قرمز خونی احاطه شده اند و به طور برگشت ناپذیر به سموم متصل می شوند و مانع از عملکرد آن ها روی سلول های هدف می شوند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که این نانو اسفنج های مهندسی شده قادر به خنثی سازی سموم باکتری ها هستند. این موجب شد که این نانو اسفنج ها در مدل های جانوری نیز تست شوند و تزریق این نانو اسفنج ها به چشم موش هایی که مورد تیمار با سیتولیزین قرار گرفته بودند(به صورت چشمی) نشان داد که این نانو اسفنج ها قادرند سیتولیزین را خنثی کنند و مانع از آسیب دیدن بیشتر چشم شوند. این موجب شد که عملکرد شبکیه این موش ها حفظ شود. به عقیده محققین مطالعه بیشتر می تواند راه را برای استفاده موثر از این نانواسفنج ها در مطالعات انسانی هموار کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه