تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 07 آذر 1396
سطح جینستئین موجود در غذا می تواند روی باروری زنان اثر منفی بگذارد

  سطح جینستئین موجود در غذا می تواند روی باروری زنان اثر منفی بگذارد

قرار گرفتن در معرض فیتو استروژن جینستئین قبل از بارداری، ممکن است اثرات منفی را روی باروری زنان و نتایج بارداری بگذارد که این بستگی به دوز و مدت زمان قرار گرفتن در معرض این ماده دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalpxress، قرار گرفتن مزمن در معرض جینستئین پیش از بارداری، نرخ باروری را در موش ها تحت تاثیر قرار داده و منجر تولد نوزادان کوچک تر و نرخ مرگ و میر بیشتر بین نوزادان شد.

جینستئین یک ایزوفلاون است که در سویا و مکمل های غذایی وجود دارد و مانند سایر استروژن های گیاهیی ممکن است برای رفع و به تاخیر انداختن مشکلات یائسگی مانند گر گرفتگی، اضافه وزن و افسردگی مورد استفاده قرار گیرد. جینستئین را در بین مواد شیمیایی دسته بندی می کنند که به عقیده انستیو ملی سلامت منجر به اختلالات اندوکرینی می شود زیرا می تواند با سیستم بدن تداخل ایجاد کرده و روی کنترل هورمون ها تاثیر بگذارد.

در مطالعه ای که در دانشگاه ایلینویز صورت گرفت، محققین به بررسی اثرات قرار گرفتن طولانی مدت در معرض جینستئین در جمعیت های بالغ پرداختند. پیش از این آن ها مشاهده کرده بودند که تیمار با فیتواستروژن های موجود در شیرین بیان مانع از رشد فولیکول های تخمدانی جداسازی شده و ساخت هورمون های جنسی استروئیدی می شود. در این مطالعه نیز آن ها اثرات جینستئین را روی هورمون های استروئیدی جنسی بررسی کردند. آن ها موش های ماده را با رژیم غذایی حاوی مقادیر مختلف جینستئین(300، 500 و 1000 بخش به ازای یک میلیون جینستئین) و طی 30، 60، 150 و 240 روز تیمار کردند تا غلظت های سروم خونی معادل زنانی که معرض مصرف سویا و یا مکمل های این ماده قرار می گیرند بدست آید. نتایج نشان داد که تیمار با دوزهای مختلف این ماده و در طی روزهای کوتاه در افزایش نرخ باروری موثر هم هست اما ماجرا زمانی جالب شد که مشاهده شد که تیمار طولانی مدت موش ها با دوزهای مختلف جینستئین منجر به تولد تعداد کمتر نوزاد با اندازه کوچک تر می شود و این موجب می شود که موش ها فرزندان شان را بکشند. هر چند نتایج بدست آمده بسیار ابتدایی است اما به عقیده محققین باید در مصرف طولانی مدت فیتواستروژن ها با وسواس بیشتری عمل شود. برای رسیدن به قطعیت بیشتر در مورد عوارض منفی جینستئین روی نرخ باروری، نیاز به مطالعات بیشتری است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه