تاریخ انتشار: پنجشنبه 22 فروردین 1392
هموپروتئین Six2 علت متاستاز سلول ها در سرطان پستان

  هموپروتئین Six2 علت متاستاز سلول ها در سرطان پستان

در نتایج ارائه شده در نشست سالانه AACR محققانی از دانشگاه و مرکز سرطان Colorado نشان دادند که هموپروتئین Six2 به سلول ها اجازه می دهد تا از بستر خود جدا شده و برای زنده ماندن از طریق جریان خون به قسمت های دوردست متاستاز کنند.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان وبه نقل از medicalxpress ؛دانشمندان دانشگاه و مرکز سرطان کلرادو برای اولین بار در مطالعات انجام شده خود نشان دادند که Six2 عامل اصلی پیشرفت سرطان پستان می باشد. این عامل می تواند باعث متاستاز به ریه و ایجاد تومورهایی بزرگتر از اندازه تومور اصلی شود و نهایتا باعث مرگ بیمارگردد.
ژن Six2 ، فاکتور رونویسی برای تنظیم رشد سلول را در بافت در حال توسعه کلیه  کد می کند. اما این ژن پس از این پروسه و تکمیل رشد کلیه ها در بدن افراد بالغ و سالم خاموش می شود.در برخی ازسلول های سرطان پستان این ژن دوباره فعال می شود و باعث جدا شدن آنها از بافت مبدا خود می شوند.
دکتر Wang و همکارانش نشان دادند که با غیر فعال کردن و جلوگیری از بیان ژن Six2 در سلول های سرطان پستان توانایی متاستاز دراین سلول ها در مدل های حیوانی مانند موش بسیار کاهش پیدا می کنند. نقش ژن Six2 در متاستاز سلول های سرطان پستان و پیش آگاهی از سرطان پستان، در 1881 نمونه بافت سرطان پستان انسانی از بانک اطلاعتی  GOBO مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد بافت هایی که در آنهامیزان Six2 بالاتر است به سادگی متاستاز رخ می دهد.
در حال حاضر این گروه تحقیقاتی در حال تلاش برای کشف ژن های هدف Six2  می باشد. برای مثال مطالعه بر روی  اثرات E-Cadherin که می تواند باعث چسبندگی سلول ها به هم شده و پتانسیل متاستازی در بسیاری از سرطان ها را کاهش دهد.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
ﺳﻪشنبه, 15 بهمن,1392

mortezafarhoodif

احتراما در دنیایی که حرص وطمع وبی تفاوتی انرا پر کرده است وجود ادم هایی مثل شما موجب افتخار است دکتر فرهودی

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه