تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 14 آذر 1396
تصویر برداری های جدید نشان داده اند که چگونه اسیدهای چرب اشباع به سلول ها آسیب می رسانند

  تصویر برداری های جدید نشان داده اند که چگونه اسیدهای چرب اشباع به سلول ها آسیب می رسانند

انتخاب رژیم غذایی سالم، یکی از نگرانی های همیشگی جوامع مختلف بوده است و به همین دلیل افراد هموار سعی در شناخت غذاهای سالم و غیر سالم دارند. اما نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که اسیدهای چرب اشباع خوب نیستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در حالی که پزشکان، متخصصین تغذیه و مجققین مدت هاست می دانند که چربی های اشباع دلیل بسیاری از مرگ ها در آمریکا هستند اما آن ها تاکنون نتوانسته اند دریابند چرا این چربی های اضافی برای سلول ها سمی هستند و چرا آن ها منجر به طیف وسیعی از بیماری های مرتبط با لیپیدها می شوند. این در حالی است که بسیاری از چربی های غیر اشباع  مانند روغن ماهی یا روغن زیتون بسیار مفید هستند. برای یافتن جواب، محققین دانشگاه کلمبیا از یک تکنیک میکروسکوپی استفاده کردند که به آن ها اجازه ردیابی اسیدهای چرب بعد از بازجذب شان بوسیله سلول های زنده را می دهد. این تکنیک شامل جایگزین کردن اتم های هیدروژن روی اسیدهای چرب با ایزوتوپ شان به نام دوتریوم است که موجب می شود ویژگی های فیزیکوشیمیایی آن ها تغییر نکند. با این جابجایی همه مولکول های شاخته شده از این اسیدهای چرب درون سلول های زنده قابل مشاهده خواهند بود. این تکنیک جدید میکروسکوپ پراکندگی رامان تحریکی(SRS) نام دارد. مشاهدات با استفاده از این میکروسکوپ نشان داد که چربی های اشباع در ساخت غشای سلولی مشارکت می کنند و منجر به سخت شدن این غشاها در برخی نقاط می شوند، این در حالی است که تحت شرایط طبیعی، این غشاها منعطف بوده و سیالیت دارند. مشاهدات میکروسکوپی نشان داد که این بخش های سفت شامل اسیدهای چرب اشباع بلند زنحیره ای هستند که گاها از بقیه بخش های غشای سلولی جدا می شوند. مشاهده شد که این مولکول های لیپیدی جزایری را درون غشای سلولی تشکیل می دهند که موجب عدم انعطاف پذیری غشا و به تدریج آسیب پذیر شدن آن می شوند.

سال ها تصور می شد که همه غشاهای سلولی شبه سیال هستند و اجازه قالب گیری شدن پروتئین ها درون لایه هایشان را می دهند اما این مطالعه نشان می دهد که ترکیب غذایی ما(بویژه چربی های اشباع) می توانند اثر منفی روی این غشاهای سلولی بگذارند و آن ها را آسیب پذیر کنند و موجبات بیماری های مختلفی از جمله بیماری های قلبی عروقی را فراهم آورند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه