تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 14 آذر 1396
سلول های سرطان کولون زمانی که متاستاز می یابند باکتری های گوارشی را نیز با خود حمل می کنند

  سلول های سرطان کولون زمانی که متاستاز می یابند باکتری های گوارشی را نیز با خود حمل می کنند

تیمی از محققین هاروارد شواهدی را ارائه کرده اند که نشان می دهد نوع خاصی از باکتری در تومورهای سرطان کولون، با انتقال از طریق سلول های متاستاز کننده راهش را به تومورهای بخش های دیگری از بدن باز می کند. ممکن است بین این باکتری و بروز سرطان کولون ارتباطی وجود داشته باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعات صورت گرفته در گذشته نشان داده است که باکتری هایی به همراه سلول های توموری انواع مختلف سرطان ها وجود دارد که موجب شده است برخی از پزشکان و محققین تصور کنند که این باکتری ها ممکن است یکی از دلایل بروز تومور باشند. یکی از این باکتری ها Fusobacerium nucleatum نام دارد که به همراه سلول های توموری سرطان کولون مشاهده شد. اما محققین هاروارد به بررسی این امر پرداختند که آیا این باکتری همراه سلول های توموری که به بخش های دیگر بدن متاستاز کرده و منجر به سرطان شده اند نیز وجود دارد یا خیر.

آن ها نمونه های بافتی را از بیماران جمع آوری کرده و با شگفتی فراوان مشاهده کردند که در بسیاری از موارد، سوش مشابهی از این باکتری در تومورهای کولونی و کبدی بیماران وجود دارد. هم چنین آن ها دریافتند که آن هایی که در تومورهای سرطان کولون شان این باکتری را نداشتند در تومورهای کبدی شان نیز این باکتری را نداشتند. برای بررسی بیشتر، محققین تومورهای مشتق از بیماران را به رت های سالم ایمپلنت کردند و مشاهده کردند که آن هایی که حامل این باکتری بودند شروع به رشد کردن کردند و تومورهای فاقد باکتری فعال نبوده و رشد بیشتری نکردند. در گام بعد، محققین سعی کردند که سرطان کولون را در این رت ها با استفاده از تیمار آن  ها با یک آنتی بیوتیک برای کشتن F. nucleatum درمان کنند و مشاهده کردند که رشد تومورها در این حیوانات آهسته شد. با توجه به همه این مشاهدات، محققین پیشنهاد می کنند که به نظر می رسد که باکتری از طریق سلول های توموری به مناطق دیگر بدن سفر می کند و همراه با تومورهای جدید در آن جایگاه ها باقی می مانند. به نظر می رسد که این باکتری ها در کلونی زایی و تکثیر سلول های سرطانی در جایگاه های جدید کمک می کنند. مطالعات بیشتری برای درک نقش و ارتباط واقعی بین این باکتری ها و سلول های توموری مورد نیاز است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه