تاریخ انتشار: شنبه 24 فروردین 1392
کنترل دقیق تر رفتار سلول های بنیادی با روش جدید انتقال ژن

  کنترل دقیق تر رفتار سلول های بنیادی با روش جدید انتقال ژن

هنگامی که بحث انتقال ژن ها به بافت های زنده انسانی پیش می آید، شانس موفقیت پایین می آید. از این رو کل فرایند درمان از جمله ابزارهای مورد استفاده در انتقال مواد ژنتیکی به یک سلول باید اثرات قابل پیش بینی داشته باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از rdmag.com:
در حال حاضر، یک فرآیند غربالگری جدید ترانسفکشن غیر ویروسی ساده، روشی را برای یافتن مجموعه ای از زیست مواد بهینه برای رساندن ژن ها به سلول، به محققان و پزشکان ارائه می کند.
این روش که توسط  William Murphy و پروفسور Harvey D. Spangler استاد مهندسی پزشکی توسعه یافته است به محققان اجازه کنترل بیشتر واکنش سلول به مکانیزم تحویل ژن و درمفهوم گسترده تر، کنترل موثر رفتار سلول را می دهد. Murphy می گوید: ما ازاین مفهوم برای برنامه ریزی مجدد سلول های بزرگسالان  و نیز کنترل تمایز انواع سلول های بنیادی استفاده کردیم.
Murphy و همکارانش گزارش خود را در مجله Nature Scientific Reports منتشر کردند.
در روش های موفق متداول، محققان از ویروس های تخصصی برای انتقال مواد ژنتیکی به سلول استفاده می کنند. با وجود کارا بودن، این روش ها همچنین دارای خطر روشن کردن ژن های ناخواسته یا تحریک پاسخ ایمنی بدن است بنابراین برای کاربردهای پزشکی حساس مانند کنترل رفتار سلول های بنیادی، زیاد مناسب نمی باشد.
تیم Murphy روشی را بدون تکیه بر ویروس ها توسعه دادند. این محققان از پوشش ویژه فسفات کلسیم به عنوان یک انتقال دهنده برای ارائه مواد ژنتیکی به سلول ها استفاده کردند که موثر تر عمل می کند. با استفاده از این پوشش در ارائه ژن ها ، Murphy  موفق به افزایش 70 برابری در بیان این ژنها در سلولهای بنیادی انسان گردید.
او می گوید: "از نقطه نظر کاربردی، این پیشرفت می تواند واقعا تاثیرگذار باشد و می تواند انتقال ژن را  تبدیل به بخشی جدایی ناپذیر طراحی دستگاه های پزشکی و کاربردهای مهندسی بافت کند.
این فرایند می تواند برای پیشرفت های بیشتر در طب ترمیمی مهم و حیاتی باشد. از آنجا که محققان می توانند از آن به هر اندازه و یا شکلی برای ساختارهای مهندسی شده بافتی استفاده کنند، می تواند به مهندسان درساخت بافت های پیچیده مورد نیاز برای غربالگری دارویی و درمان بیمار کمک کند.
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه