تاریخ انتشار: شنبه 24 فروردین 1392
 روش جدید جداسازی سلول های hiPSC با خلوص 99 درصد

  روش جدید جداسازی سلول های hiPSC با خلوص 99 درصد

تولید سلول های بنیادی از طریق برنامه ریزی مجدد سلول و با کمک یک فرایند جدا سازی که به تفاوت در نیرو هایی که به چسبندگی سلول ها بستگی دارد،می تواند گسترش یابد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medindia،تکنیک برنامه ریزی مجدد به در صد کوچکی از سلول ها ی انسانی که اغلب از پوست یا خون گرفته می شوند اجازه می دهد به سلول های بنیادی پرتوان القایی یا human induced pluripotent stem cells (hiPSCs) که قادر به تولید انواع مختلفی از سلول ها هستند، تبدیل شوند.با استفاده از سلول ها یی که از فرد بیمار گرفته  می شود تکنیک برنامه ریزی مجدد روزی می تواند در طب ترمیمی به عنوان مثال سلول های قلبی را برای درمان اختلالات قلبی –عروقی یا نورون های جدید را برای درمان آلزایمر و بیماری پارکینسون فراهم کند. اما این تکنیک کارایی مناسبی ندارد و سلول های تولید شده مورد نظرتنها درصد کمی از کل سلول ها را شامل می شود.همچنین جداسازی سول های بنیادی پرتوان وقت گیر می باشد و به میزان مهارت افراد بستگی دارد.
برای حل مشکلات این چنینی، محققان اخیرا روشی را ابداع نموده اند که جداسازی سلول ها در داخل دستگاهی بر اساس درجه چسبندگی آن ها به یک ماده صورت می گیرد. خواص چسبندگی hiPSC ها به طور قابل توجهی نسبت به مخلوط سلول های همراه آن ها متفاوت است. دراین روش که خلوص سلول های جدا شده به 99 درصد هم می رسد تنها 10 دقیقه زمان لازم است و درصد سلول های زنده80 در صد است زیرا آسیب کمی به سلول ها وارد می شود.سلول های حاصل از نظر کاریوتایپ و پتانسیل تمایزی طبیعی هستند.
این تکنیک که micro stem cell high-efficiency adhesion-based recovery نامیده شده است به عنوان روشی استاندارد در آزمایشگاه ها نتایج ثابتی را ارائه خواهد داد که وابسته به میزان مهارت افراد در جداسازی سلول ها نیست.
در این روش سلول ها به ماده ای متصل شده و سپس در معرض جریان بافر قرار می گیرند. سلول هایی که توان چسبندگی کم تری دارند با شدت جریان کم تری از ماده زمینه جدا می شوند.با تغییر شدت جریان بافر محققان قادربه جداسازی انواع خاص سلول ها شده اند.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه