تاریخ انتشار: شنبه 24 فروردین 1392
امکان پیش بینی اثرات جانبی شیمی درمانی

  امکان پیش بینی اثرات جانبی شیمی درمانی

محققان تنوع ژنیتیکی را شناسایی کرده اند که به کمک آن می توان اثرات جانبی شیمی درمانی را پیش بینی کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل medicalxpress،تفاوت های موجود در کد ژنیتیکی بین افراد ،بر روی اثرات حانبی ایجاد شده توسط شیمی درمانی تاثیرگذار است.در مطالعه ای که توسط محققان موسسه Mayo Clinic Cancer Center صورت گرفته انواعی از تفاوت های  ژنیتیکی شناسایی شده است که می تواند افراد را برای نوروپاتی محیطی القا شده توسط شیمی درمانی مستعد کند.پیش بینی این بیماری مشکل است و اغلب به اندازه کافی ناتوان کننده است تا باعث توقف درمان بیماران سرطانی شود.
بر اساس این مطالعه به کمک ژن های EPHA5،ARHGEF10 وPRX می توان اثرات ناخواسته شیمی درمانی را پیش بینی کرد.به گفته دکتر Andreas Beutler یکی از سرطان شناسان حاضر در این تحقیق، اهمیت مطالعه انجام شده در این است که پزشکان نه تنها قصد درمان بیماران سرطانی و کمک به افزایش طول عمرآن ها را دارند بلکه می خواهند کیفیت زندگی آن ها را ارتقا بخشند.تحقیقات بیشتر در مورد این ژن ها و ژن های دیگر ممکن است پزشکان را قادر کند با استفاده ا زاطلاعات ژنومی بیماران، این نوع درمان بالقوه سمی را با ایمنی بیشتری به کار برند. با دانستن این که کدام بیماران در معرض خطر اثرات جانبی شیمی درمانی هستند می توان درمان مناسب تری را برای فرد به کار برد.
نوروپاتی القا شده در 30-20 درصد بیماران درمان شده با عوامل شیمی درمانی دیده می شود.این عارضه می تواند شامل بی حس شدن باشد ودر مراحل  پیشرفته منجر به از دست دادن حس دست ها و پا ها وحتی ناتوانی در راه رفتن شود.در حال حاضر راهی جهت پیش بینی بروز این عارضه و میزان آن در بیمارانی که شیمی درمانی می شوند،وجود ندارد.تقریبا  50 ژن مرتبط با نوع ارثی نوروپاتی محیطی شناسایی شده است.در اغلب کسانی که دارای جهش در یکی از این ژن ها هستند قبل از شیمی درمانی علائمی مشاهده نمی شود. برای اولین بار این50 ژن و نیز ژن های دیگری مورد بررسی قرار گرفته اند . با بررسی 20794ژن در 119 بیمار سرطانی ،پژوهشگران دریافتند که در بیش از نیمی از آن ها نوروپاتی محیطی القا شده با شیمی درمانی دیده شده است. این گروه قصد دارند تمام ژنوم را در 1000بیمار سرطانی مورد بررسی قرار دهند.به گفته دکتر Beutlerژن های اضافی که آن ها خواهند یافت در درمان سرطان مورد توجه قرار خواهد گرفت .هدف این گروه در نهایت ارائه روش های جدید درمان اختصاصی برای هر فرد است.
نتایج این تحقیق در انجمن سالانه تحقیقات سرطان در امریکا ارائه شده است.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه