تاریخ انتشار: چهارشنبه 22 آذر 1396
محققین به دنبال ایجاد یک اطلس از مغز در حال تکوین انسان

  محققین به دنبال ایجاد یک اطلس از مغز در حال تکوین انسان

مغز انسان با دارا بودن بیش از 86 میلیارد نورون مرتبط با یکدیگر و سلول های گلیالی پشتیبان، پیچیده ترین عنصر در سراسر هستی شناخته شده است. یکی از بزرگ ترین معماها در این زمینه این بوده است که چگونه این اندام چنین پیچیدگی را بدست می آورد و قادر است که اعمال خارق العاده ای از گفتن شعر گرفته تا اکتشافات علمی را انجام دهد و چگونه تعداد انگشت شماری سلول بنیادی در زمان جنینی به این اندام پیچیده تبدیل می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین دانشگاه سان فرانسیسکو گام های اولیه ای را برای ایجاد یک اطلس جامع از بیان ژن در سلول ها در مغز در حال تکوین انسان برداشته اند. این اطلس می تواند به ایجاد چشم اندازهای جدید در مورد نحوه مشارکت سلول ها و شبکه های ژنی در ساخت اندام های پیچیده کمک کند و به عنوان منبعی برای محققین سراسر جهان برای مطالعه برنامه های ژنتیکی و اختلالات تکوینی عصبی مانند اوتیسم، ناتوانی های ذهنی و شیزوفرنی کمک کند.

پیش از این، محققین تکنیک هایی را برای آنالیز کردن الگوهای مجزای فعالیت DNA در سلول های منفرد مشتق از بافت مغز انسانی ایجاد کرده بودند که منجر به طیف وسیعی از مطالعات در زمینه تکوین مغز انسانی شد و به شناسایی کلاس جدیدی از سلول های بنیادی عصبی منجر شد که قابلیت تکثیر در آزمایشگاه دارند. هم چنین این مطالعات نشان داد که چگونه ویروس زیکا در سال های اخیر منجر به ایجاد میکروسفالی در نوزادان پیش از تولد می شود.

در ادامه این مطالعات، دکتر پولن و همکارانش در سان فرانسیسکو با استفاده از روش های آماری و بیوانفورماتیک شروع به کشف این مطلب کردند که چگونه کلاس های خاص نورون ها و سلول های بنیادی در مغز در حال تکوین به رشد مغز و یا برعکس در تکوین بیماری ها مشارکت می کنند و بر مبنای این یافته ها شروع به ایجاد یک اطلس جامع و رایگان از بیان ژن های مختلف در مغز در حال تکوین کرده اند.

شناسایی واریته های ژنی که یک ریسک فاکتور مهم در بیماری های عصبی روانی هستند، بسیار مهم است اما درک این که دقیقا چه نوع سلول های در مغز در حال تکوین دخیل هستند و نتیجه این امر چیست، بسیار چالش برانگیز است و استفاده از چنین اطلسی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه