تاریخ انتشار: دوشنبه 26 فروردین 1392
تولید نوعی رت ترانس ژن برای مطالعه بهتر آلزایمر

  تولید نوعی رت ترانس ژن برای مطالعه بهتر آلزایمر

یافته محققان که با استفاده از مهندسی ژنتیک نوعی رت برای مطالعه بیماری آلزایمر تولید کرده اند، این ایده را تایید می کند که افزایش مولکولی به نام beta-amyloid در مغز عامل ایجاد این بیماری است.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress،آلزایمر نوعی اختلال مغزی است که بروز آن با سن رابطه مستقیم دارد طی آن به تدریج حافظه، تفکرو توانایی انجام وظایف شخص از بین می رود. ازمشخصات بارز این بیماری از نظر پاتوبیولوژی میزان غیر طبیعی بتا آمیلوئید در نتیجه تشکیل پلاک های آمیلوئیدی ، اجاد ساختارهای nuerofibillary و مرگ نورون هاست. به علاوه سلول های گلیال که در حالت عادی سلول های عصبی را حمایت و تغذیه می کنند در این بیماری فعالیت بیش از اندازه از خود نشان می دهند. مولکول های بتا-آمیلوئید که تشکیل دهنده پلاک هستند از یک پروتئین بزرگ به نام amyloid precursor protein(APP) مشتق می شوند. مطالعات ژنتیکی در مورد نوع خانوادگی آلزایمر نشان داده است میان این بیما ری و جهش هایی در APP و پروتئین دیگری به نام presenilin1 که تصور می شود در تولید بتا-آمیلوئید نقش دارد، ارتباط وجود دارد.
در مغزموش هایی که قبلا به منظور بررسی این بیماری استفاده می شدند کاملا علائم مشابه با انسان دیده نمی شد.مثلا ساختار neurofibrillary درآن ها تشکیل نمی شد. اما درمغز رتی که پژوهشگران به تازگی با دستکاری ژنتیکی تولید کرده اندو Fischer 344  نامیده شده است  تغییراتی  مشابه بامغز بیماران آلزایمری مشاهده شده است .  این رت ها ژن های جهش یافته APP و   presenilin 1راحمل می کننند.نتایج این مطالعه تائید کننده نقش بتا-آمیلوئید در پیشرفت آلزیمر است و نشان  می دهد فعالیت گلیا ها زودتر از تشکیل پلاک آمیلوئید اتفاق می افتد. 
به عقیده محققان این طرح ، مطالعات بیشتر و استفاده پژوهشگران ازاین نوع رت ،منجر به یافتن راه هایی برا ی تاخیر، جلوگیری و درمان آلزایمر خواهد شد.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه