تاریخ انتشار: دوشنبه 26 فروردین 1392
توان سلول های بنیادی در درمان کمردرد مزمن

  توان سلول های بنیادی در درمان کمردرد مزمن

محققان در تلاش برای درمان کمر دردهای مزمن هستند.هدف آن ها گرفتن و تزریق مجدد سلول های مغز استخوان فرد که سرشار از سلول های بنیادی است که ممکن است دیسک های فرسوده در ستون فقرات را ترمیم کنند.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل ازnewsmaxhealth، درمطالعه ای که اخیرا نتایج ارائه شده است افزایش درد در هیچ یک از بیماران درمان شده با این روش، گزارش نشده است.اما پزشکان معتقدند قبل ازاین که بتوان گفت آیا درمان موثراست یا خیر، تحقیقات بیشتری نیاز است.
در بسیاری موارد ورزش و کاهش وزن به این افراد می تواند کمک کند اما اگر این روش ها موثرنباشد جراحی به عنوان روش تهاجمی به کار می رود.اما تاثیر آن خالی از سوال نیست. به عقیده دکترMeyer قبل از جراحی می توان از سلول های بنیادی جداشده از مغز استخوان استفاده کرد.
در این مطالعه 24 بیمار مورد درما ن قرار گرفته اند.این بیماران به مدت 3 ماه تا 12 سال از دردهای مزمن رنج می بردند.پبش از درمان آزمایشات تصویربرداری نشان داده است که همه بیماران دچار انحلال و یا آسیب دردیسک های بین مهره ها بوده اند.
محققان به کمک یک سوزن بلند از استخوان لگن آن ها مغز استخوان جدا کرده و بعد با استفاده ازسانتریفیوژ غلظت سلول ها را افزایش داده و آن ها را مجددا به فضای اطراف دیسک آسیب دیده تزریق نموده اند. نیمی از بیماران درمان های دیگر را نیز دریافت کرده اند .از میان 12 بیمار دیگر بعد از گذشت دو سال از شروع درمان تنها در سه بیماربهبودی مشاهده نشده است.
 به عقیده برخی محققان در مورد نتایج این تحقیق نباید هیجان زده شد زیرا گروه شاهدی برای این مطالعه وجود ندارد که بتوان نتایج به دست آمده در دو گروه را با هم مقایسه کرد. به گفته پژوهشگر دیگر میزان درد کمرهمیشه دچار نوسان است و  خود به خود کم و زیاد می شود. محققان این مطالعه اذعان دارند تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است و اظهار نظر در مورد تاثیر و بی خطربودن این درمان بسیار زود است.
پایان مطلب/
 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه