تاریخ انتشار: دوشنبه 26 فروردین 1392
جداسازی سلول های بنیادی غدد شیری به کمک Cd1c

  جداسازی سلول های بنیادی غدد شیری به کمک Cd1c

یک مارکر سطحی جدید به دانشمندان جهت جدا کردن سلول های بنیادی غدد شیری کمک می کند.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،سلول های بنیادی از سایر سلول ها متفاوتند زیرا قابلیت ایجاد سلول هایی مانند خود را دارندبه خاصیت self-renewal می گویند و نیز این سلول های می توانند انواع مختلف سلول های دیگر را ایجاد کنند.این سلول ها همچنین می توانند منشا سرطان(cancer stem cell) نیز باشند. شناسایی اساس ژنتیکی توان حفظ خاصیت self-renewal مرحله مهمی در فهم خطاهایی است که یک سلول بنیادی طبیعی را از مسیر خود خارج کرده و آن را به سوی سرطانی شدن می راند.
جدا کردن سلول ها از انواع مختلف سلول ها شباهت زیادی به ماهیگیری دارد چرا که به قلابی نیاز است که بتواند یک پروتئین خاص سطح سلول راتشخیص دهد تا بتوان سلول را میان انواع دیگر سلول جدا کرد.تا کنون جدا کردن سلول های بنیادی غدد شیری یا Mammary gland stem cells(MaSCs) که د رایجاد سرطان سینه دارای اهمیت هستند، با چالش همراه بوده است .تعدادMaSC ها بسیار کم است و دارای مارکرهای سطحی مشابهی با دیگر سلول ها هستند.در مقاله ای که اخیرا در Proceedings of the National Academy of Sciences  به چاپ رسیده است.پروفسور Gregory Hannon به همراه همکارانش از نوعی موش به عنوان مدل برای شناسایی یک مارکر سطحی بر روی MaSCها استفاده کرده است. تیم وی توانسته اند این سلول ها را با خلوص بالایی جدا کنند.
این مارکر Cd1d نام دارد و بر روی سلول های ایمنی نیز وجود دارد و در موش و انسان شناسایی شده است. این گروه از این واقعیت سود جسته اند که این سلول ها نسبت به سایر سلول ها با سرعت کم تری تقسیم می شوند. آن ها ازموشی استفاده کرده اند که ماده ای موسوم به(GFP) green fluorescent protein را بر روی زیر گروهی ازسلول های اپی تلیال شاملMaSC ها بیان می کنند. این ژن در حضور ماده ای به نام doxycycline خاموش می شود.زمانی که بیان GFP متوقف می شود مستقیما می توان تقسیمات سلولی را در زمان خاموش بودن GFP اتفاق افتاده اند، اندازه گیری کرد. با استفاده از این روش محققان توانسته اند سلول های بنیادی را در غدد شیری برای آزمایش بیان ژن درآن ها جدا کنند. آن ها تاکید می کنند که خالص سازی با کمک Cd1d در ترکیب با سایر مارکرهای شناخته شده به طور قابل توجهی خلوص سلول ها را در مقایسه با روش های قبلی افزایش می دهد. 
با این پیشرفت و به دست آوردن سلول های بنیادی با خلوص بالا، محققان شاید بتوانند ژن هایی را مورد بررسی قرار دهند که برای هدف قرارگرفتن توسط داروها متناسب ترند.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه