تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 27 فروردین 1392
ارتباط ژنتیکی میان رشد عادی جنین و سرطان

محققان امریکایی یک ارتباط ژنتیکی جدید را میان رشد سریع جنین های سالم و تقسیم خارج از کنترل سلول ها در سرطان کشف کرده اند.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعه ای بر روی بافت های انسان و موش صورت گرفته است ونتایج آن حاکی از این است که ژن های مشابهی در رشد وتکامل جنین و ایجاد برخی سرطان ها نقش دارند.این یافته ها در Proceedings of the National Academy of Sciences ارائه شده است.
محققان از مدت ها قبل می دانستند که برخی ژن ها که عامل رشد سریع در جنین و نوزادان هستند در سلول های سرطان مجددا فعال می شوند. محققان امریکایی به تازگی یک کلید مولکولی (molecular switch) را شناسایی کرده اند که تعدادی از این ژن ها را روشن می کنند.این کشف گامی به سوی فهم بهتر رشد طبیعی بدن و رشد غیر طبیعی بعضی انواع سرطان هاست.قبل از تولد، گروهی از ژن های عامل رشد که متشکل از بیش از 200 ژن هستند به شدت فعال می شوند و رشد بسیار سریع جنین اتفاق می افتد. بعد از تولد این ژن هابه تدریج خاموش می شوند. ظاهرا این رویداد برای کند شدن رشد بدن تا جایی که بدن به اندازه دوران بلوغ برسد ادامه می یابد. در سلول های سرطانی برخی از این ژن ها می توانند مجددا روشن شوند. یکی از مهم ترین این ژن IGF2 نام دارد. این ژن برای رشد جنین بسیار مهم است و نیز در بسیاری از سرطان ها از جمله سرطان مثانه، پروستات و تعدادی از سرطان های کودکان مجددا فعال می شود.
تا سال ها دانشمندان نمی دانستند که چه عاملی ژن IGF2 را روشن و خاموش می کند. اکنون با استفاده از تکنیک های متعدد و انواع مختلف بافت ها دریافتند که پروتئینی موسوم به E2F3 ژن IGF2 رادر فرایند رشد طبیعی بدن و نیز  برخی سرطان ها به ویژه سرطان مثانه و متاستاز سرطان پروستات، فعال می کند. در واقع E2F3 ظاهرا نه فقط IGF2 راتنظیم می کند بلکه بسیاری از ژن های دخیل در رشد بدن را نیز روشن می کند. زمانی که میزان E2F3 بالاست این ژن ها فعال و در صورت پائین بودن میزان این پروتئین ژن های مورد نظر غیر فعال می شوند.E2F3 ممکن است به عنوان یکی از سوئیچ های مهمی که رشد بدن را محدود می کنند عمل کند.