تاریخ انتشار: یکشنبه 01 اردیبهشت 1392
افزایش کلسترول و خطر ابتلا به آلزایمر و بیماری های قلبی

  افزایش کلسترول و خطر ابتلا به آلزایمر و بیماری های قلبی

محققان موسسه تحقیقاتی Linda Crnic و دانشکده پزشکی دانشگاه Colorado موفق به کشف مکانیسم تخریبی کلسترول بر مغز و عروق خونی شدند.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان و به نقل از medicalexpress  ؛ سطوح بالای کلسترول خون ، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و بیماری های قبلی را افزایش می دهد. اما در گذشته علت دقیق این موضوع که چگونه کلسترول باعث صدمه زدن به عروق خونی و مغز و ایجاد بیماری آلزایمر و آترو اسکروز می شود مشخص نبود.
محققان موسسه تحقیقاتی  Linda Crnic و دانشکده عصب شناسی  Colorado با اطلاعات کسب شده از مطالعه بر روی دو اختلال نادر سندروم داون و بیماری ژنتیکی نیمن پیک C ، دریافتند که کلسترول به شدت باعث اختلال در تقسیم سلولی شده و منجر به نقص سلول های دختری در سراسر بدن می شود.
این مطالعات انجام شده نشان می دهد که کلسترول ، به خصوص درفرم LDL ، که کلسترول بد نیز نامیده می شود باعث تقسیم غیر طبیعی سلول دربدن شده و باعث توزیع نابرابر کروموزم در نسل بعدی سلول می شود.
در نتیجه موجب تجمع سلول های معیوب دختری با تعداد غیر طبیعی کرومزوم می شود. مطالعات دکتر Granic و Potter's  نشان داد که کلسترول باعث اثر بر تقسیم سلولی  می شود و سلوهایی که دارای سه نسخه از ژن کد کننده آمیلوئید بتا هستند را ایجاد می کنند و تجمع این سلول ها باعث تولید و تجمع آمیلوئید بتا در مغز این بیماران مبتلا به آلزایمر می گردد.
در بیماری تریزومی 21 نیز این مورد قابل توجه است  چراکه افراد مبتلا به تریزومی 21 از ابتدای تولد دارای کروموزوم اضافه در تمام سلول های خود می باشند و درنتیجه این موضوع می تواند به نحوی باعث ایجاد زوال عقلی و بیماری آلزایمر در سن 50 سالگی در این افراد گردد.
این محققان همچنین نشان دادند که در یک بیمار مبتلا به آلزایمر بیش از 10 درصد سلول ها که سلول های عصبی را نیز شامل می شوند، به جای دو کروموزم ، دارای سه کپی از کروموزم 21 هستند.بنابر این بیمار آلزایمر شکلی از سندرم داون اکتسابی است.علاوه بر این همان ژن های جهش یافته  که  باعث انتقال ارثی آلزایمر می شوند توسط کلسترول نیز ایجاد می شوند و وجود یک مشکل یکسان یعنی تقسم غیر طبیعی سلولی درهردو نوع آلزایمر یعنی  بیماری آلزایمر ارثی و غیر ارثی نشان می دهد.
شناسایی مشکلات خاصی که بر اثر کلسترول ایجاد می شود می تواند رویکرد های کاملا جدیدی را برای بسیاری از بیماری های بشر از جمله آلزایمر ، تصلب شرایین و احتمالا سرطان، که همه ناشی از تقسیم معیوب سلولی است ، به همراه داشته باشد.  در حال حاضر Granic و Potter's  در حال بررسی یک روش ساده برای پیشگیری از اثر کلسترول بر تقسیم سلولی هستند.ودر مطالعات انجام شده توانسته اند تا حدی  توسط اتانول از این تقسیم معیوب جلوگیری کنند .
 
پایان مطلب /
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه