تاریخ انتشار: دوشنبه 02 اردیبهشت 1392
کشت سلول های بنیادی با روشی جدید

  کشت سلول های بنیادی با روشی جدید

به گفته دانشمندان سلول های بنیادی و سلول های ویژه بافتی را می توان به سادگی با استفاده ازبلوکه کردن یک پروتئین غشایی در سلول های بالغ پستانداران و به تعداد زیاد کشت داد.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، نتایج آزمایشات آن ها که در Scientific Reports  ارائه شده نشان می دهد که در این فرایند به دیگر سلول ها و یا عوامل خاصی برای حمایت از رشد سلول نیاز نیست و ژن های مرتبط با سرطان فعال نمی شود.
دانشمندان امیدوارند سلول های بنیادی کشت داده شده در آزمایشگاه و سلول های پر توان القایی (iPS) که توانایی تولید سلول های تخصص یافته مانند نورون و سلول های قلبی را دارند، روزی برای درمان بیماری ها و ترمیم بافت های آسیب دیده به کار روند. گرچه سلول های بنیادی دارای خاصیت self-renew  هستند ولی برای رشد آن ها در آزمایشگاه چالش هایی وجود دارد.اغلب نیاز به سلول هایی به عنوان Feeder و وکتورهای ویروسی برای ایجاد شرایط مورد نیاز این سلولها برای بقا و رشد است.
در سال 2008 ،محققان یک پروتئین غشایی به نام CD47 را به منظوربررسی اثرات آن بر روی رگ های خونی بلوکه کردند.آن ها دریافتند زمانی که سلول های اندوتلیوم شش ها با بلوکه کننده CD47 تیمار می شوند سالم می مانند و توانایی رشد و عملکرد خود را تا ماه ها حفظ می کنند.
پژوهشگران در تحقیقات خود دریافتند که سلول های اندوتلیوم به دست آمده از موش های فاقد CD47  بر خلاف آنهایی که از موش های گروه شاهد جدا شده اند،سریع تر تکثیر می یابند. در ادامه  محققان کشف کردند که این نتایج، حاصل افزایش بیان 4 ژن است که در تشکیل سلول های iPS  نیزلازمند. زمانی که سلول های فاقد CD47 در محیط کشت تعریف شده قرار داده شدند سلول های iPs تشکیل شد و با انتقال آن ها به محیط کشت های مناسب، این سلول ها به سلول های تخصص یافته تبدیل شدند.علی رغم رشد قابل توجه ، این سلول ها زمانی که به موش ها تزریق می شوند نمی توانند تومور ایجاد کنند. سلول های بنیادی ایجاد شده با این روش برای استفاده در بیماران بسیار بی خطرتر هستند.
در آینده با بلوکه کردن CD47 می توان تعداد بسیار زیادی سلول سالم را برای اهداف درمانی مثلا به عنوان جایگزین پیوند مغز استخوان، ایجاد کرد.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه