تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 22 آذر 1390
عامل التهاب کبد و تبدیل سلول های طبیعی به سرطانی مشخص شد

  عامل التهاب کبد و تبدیل سلول های طبیعی به سرطانی مشخص شد

به تازگی MiRNA ها در پاتوژنز بیماری های انسانی از جمله انواع مختلف سرطان دخیل دانسته شده اند.
امتیاز: Article Rating


به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سرطان کبد که سومین علت مرگ ناشی از سرطان در سراسر جهان است می تواند ناشی ازمواجهه زیست محیطی و یا عفونت هایی مانند هپاتیت مزمن باشد که این ارتباط به درستی شناسایی نشده است.
در حال حاضر، محققان موسسه سرطان Dana-Farber مکانیزمی را در موش شناسایی کردند که باعث التهاب در کبد و تبدیل سلول های طبیعی به سرطانی می شود.
علاوه براین، آنها در یک مدل موشی نشان دادند که با مهار یک میکرو RNA خاص  (miR-124)که عضوی از خانواده تنظیم کننده های مولکولی است می توان از سرطان کبد پیشگیری یا حتی آنرا درمان کرد.

نتایج این یافته ها در مجله Cell منتشر شده است.

نویسندگان گفته اند که برنامه بعدی آنها شروع فاز بالینی مطالعات با استفاده از MIR - 124 در بیماران مبتلا به سرطان کبد در سال 2012 است.
دکتر Dimitrios Iliopoulos و همکارانش دریافتند که درموش های دریافت کننده مواد شیمیایی سرطان زا (DEN)، سرطان کبد توسط فعال شدن یک مدار مولکولی ایجاد کننده التهاب در سلول ها آغازشده ومنجر به سرطان می شود. هنگامی که این مدار التهاب حتی برای چند روز فعال شود، بطور دائم فعال می ماند.
یکی از عناصر این مدار، MIR – 124 است که توسط تیم Dana-Farber گزارش شده است.

میکرو RNA ها بخش بسیار کوتاهی از RNA هستند که به پروتئین ترجمه نمی شوند. به تازگی MiRNA ها در پاتوژنز بیماری های انسانی از جمله انواع مختلف سرطان دخیل دانسته شده اند. تیم   Iliopoulos دریافت که فعالیت  MIR - 124 و دیگر کنترل کننده کلیدی مدارالتهابی ، HNF4α ، در سلول های سرطانی کاهش می یابد.
HFN4α یک فاکتور اساسی در تشکیل سلول های کبدی و عملکرد صحیح آنها است. هنگامی که HNF4α مهار شود یک التهاب موقت را در سلول ها ایجاد کرده و موجب سرطان می شود. از آنجا که HNF4α و miR - 124 با یکدیگردر تعامل هستند ، دانشمندان فرض کردند که افزایش فعالیت MIR - 124 ممکن است سبب بازسازی فعالیت های نرمال در HNF4α شده و چرخه التهابی را متوقف و سبب  توقف رشد تومور شود.

برای آزمایش این فرض آنها MIR - 124  را یک بار در هفته به مدت چهار هفته به موش هایی که در اثر قرار گرفتن در معرض DEN به سرطان کبد دچار شده بودند تجویز کرده و دریافتند که miR - 124 بیش از 80 درصد رشد و اندازه توموررا سرکوب و سبب خود تخریبی سلول های سرطانی شده و هیچ اثر سمی برسایر اندام های مهم ، مانند کلیه ها ، طحال ، قلب و ریه ها نداشته است.
Iliopoulos گفت: " ما امیدواریم که MIR – 124 به طور بالقوه بتواند به عنوان یک عامل پیشگیرانه در بیماران در معرض خطر بالای سرطان کبد مورد استفاده قرار گیرد.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه