تاریخ انتشار: یکشنبه 08 اردیبهشت 1392
تولید اندام انسانی در بدن حیوانات
رئیس پژوهشكده زیست فناوری جانوری پژوهشگاه رویان‌ خبر داد:

  تولید اندام انسانی در بدن حیوانات

رئیس پژوهشكده زیست فناوری جانوری پژوهشگاه رویان‌ اصفهان گفت: تولید اندام انسانی در بدن حیوانات اواخر سال گذشته تصویب شد و از ابتدای امسال اقدامات تحقیقاتی و مطالعاتی آن شروع شده است.
امتیاز: Article Rating

 

دکتر محمد حسین نصراصفهانی رئیس پژوهشكده زیست فناوری جانوری پژوهشگاه رویان‌ در گفتگو با "بنیان" اظهار داشت: پژوهشکده رویان اصفهان با هدف تولید حیوانات شبیه سازی شده توسط مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی بنیان گذاری شد و با تولد "رویانا" که اولین گوسفند شبیه سازی شده بود، این فناوری در کشور ایجاد شد و خوشبختانه در ادامه این راه، در دیگر نقاط کشور نیز شبیه سازی حیوانات درحال انجام است که پایه آن را دکتر کاظمی در رویان گذاشتند و نشان دادند محققان ایرانی می توانند این فناوری را تولید کنند و اخباری که از دیگر نقاط کشور به به گوش می رسد نشان می دهد این کار موفقیت آمیز بوده است.
وی با بیان اینکه بعد از بومی سازی شبیه سازی حیوانات، هدف ما این بود که در شیرآنها مواد مورد نیاز تولید دارو گنجانده شود بیان داشت: در حال حاضر فاکتور 9 که یک فاکتور ضد انعقادی است و برای درمان سکته قلبی و مغزی کاربرد دارد تولید شده و این گام موفقیت آمیزی بود که محققان داخلی توانستند بردارند.
تشکیل گروهی برای بهره برداری دارویی از شیرحیوانات تراریخت
این محقق در خصوص میزان بهره مندی از فاکتورهای انعقادی موجود در شیرحیوانات تراریخت در صنایع داروسازی کشور بیان دشت: اولویت ما تولید حیوانات تراریختی بود که بتوانند این فاکتور را در شیرشان داشته باشند. قدم بعدی به صنایع داروسازی کشور بستگی دارد که بتواند این فاکتورها را استخراج و برای داروسازی استفاده کنند که باتوجه به پروژه هایی که در پژوهشگاه رویان تعریف شده در تهران گروهی برای به کارگیری این فاکتورها در مصارف دارویی به کارگرفته شده اند.
این پژوهشگر در ادامه خاطرنشان ساخت: در پژوهشگاه رویان فعالیت های زیادی در زمینه سلول های بنیادی انجام شد که همین امر ما را به دنیا شناساند و امروزه با موفقیت 80 درصدی پ‍ژوهشگران پژوهشكده رويان اصفهان که با انتقال ۱۰ جنين ، ۸ بزغاله شبيه سازي شده تراريخت توليد کردند مهر تاییدی بر فعالیت های این مرکز زده شد.
رييس پژوهشكده رويان اصفهان گفت: اين بزغاله هاي شبيه سازي شده با روش زونافري و شبيه سازي دستي بصورت نكته به نكته و مرحله به مرحله بومي سازي و تولید شده است.
وی افزود: اين بومي سازي بسيار موفق و در جهان انتقال ۱۰ جنين به بز و به دست آمدن ۸ بزغاله تراريخت بي نظير است بطوريكه كشورهاي مختلف دنيا جوياي اين روش بومی سازی شده ایرانی هستند. در یک دوره لقاح داشته ایم که در دنیا بی نظیر است و امیدواریم این پروژه ها ادامه یابد و کار پیش رود و امیدواریم این پروژه تولید اعضای انسانی در حیوانات را بتوانیم با موفقیت انجام دهیم.
به گفته این پژوهشگر برای تولید بزغاله های تراریخت از از سلول های فیبروبلاست استفاده شده است.
دکتر نصراصفهانی در خصوص پروژه تولید اندام انسانی در حیوانات نیزگفت: سال 1391 تولید اندام انسانی در بدن حیوانات تصویب شد و از ابتدای امسال کارهای تحیقیقاتی و مطالعاتی آن شروع شده است.
از گاو تراریخت چه خبر؟
این پژوهشگر در خصوص فعالیت های پژوهشگاه رویان برای تولید گاو تراریخت نیز گفت: سالها پیش پژوهشگاه رویان توانست یک گاو تراریخت تولید کند اما متاسفانه بعد از به دنیا آمدن زنده نماند. درحال حاضر هزینه تولید و نگهداری گاو فوق العاده بالاست لذا برای ما در این لحظه اولویت اقتصادی ندارد که روی آن کار کنیم اما اگر روزی از نظر اقتصادی در شرایط بهتری باشیم حتما بر روی پروژه گاو تراریخت هم کار می کنیم چون قبلا این کار را کرده ایم و باز هم قدرت انجام آن را با استفاده از تجربه های گذشته داریم اما الان با توجه به وضعیت اقتصادی،  پروژه ها از نظر اهمیت درجه بندی شده اند و تولید گاو تراریخت فعلا در اولویت نیست.
درمان ناباروری با انتخاب اسپرم مطلوب
رئیس پژوهشكده زیست فناوری جانوری پژوهشگاه رویان‌ درمان ناباروری را نیز از رشته های تخصصی خود عنوان کرد و گفت: یکی از کارهای تخصصی که شخصا در درمان ناباروری مردان به آن پرداخته ام انجام لقاح با بهترین اسپرم است.
وی گفت: وقتی به یک خانم داروهای کمک به باروری  داده می شود، تعداد محدودی تخمک به وجود می آید و هر یک تخمک با یک اسپرم لقاح می یابد و ما باید از بین صدها و میلیون ها اسپرم بهترین اسپرم را انتخاب کنیم. در دنیا معمولترین روش این است که همه مراکز نازایی حرکت و شکل اسپرم را در نظر می گیرند. اما ما تنها براساس حرکت و شکل اسپرم انتخاب نمی کنیم بلکه از روش های بسیار جدیدی کمک می گیریم که به "روشهای نوین انتخاب اسپرم" معروف است.
دکترنصر اصفهانی از چاپ مقالات و تحقیقات پژوهشی محققان ایرانی در زمینه "روشهای نوین انتخاب اسپرم" در کتب و مجلات معتبر انگلیسی و آمریکایی خبر داد و گفت:  فکر می کنم پژوهشگاه رویان در زمینه انتخاب اسپرم سالم  برای درمان بیماران نابارور در دنیا پیشرفت کرده و موفقیت هایی جهانی بسیار با ارزشی کسب کرده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه