تاریخ انتشار: شنبه 25 آذر 1396
داروی ایمنی درمانی که تقریبا بیماری GvHD حاد را به طور کامل حذف می کند

  داروی ایمنی درمانی که تقریبا بیماری GvHD حاد را به طور کامل حذف می کند

نتایج فاز دو یک مطالعه بالینی که در 59مین نشست سالیانه انجمن هماتولوژی‌آمریکا ارائه شده است نشان می دهد که داروی Abatacept با نام دیگر Orenica، بیماری کشنده پیوند علیه میزبان(GvHD) را در بیمارانی که متحمل پیوند سلول های بنیادی خون ساز شده اند به طور کامل از بین می برد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،داروی Abatacept زمانی که با رژیم های دارویی استانداردی که برای GvHD مصرف می شوند، ترکیب می شود می تواند تا 32 الی 33 درصد مانع از وقوع GvHD درجه سه تا پنج در بیمارانی شود که برای درمان سرطان از جمله سرطان های خونی متحمل سلول درمانی شده اند. در نتیجه این امر بیمارانی که بعد از پیوند از رژیم حاوی داروی Abatacep استفاده می کنند، نه تنها برای خود بیماری تا حد زیادی درمان می شوند بلکه میزان بقا نیز در آن ها به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

بیماری GvHD حاد، یک اختلال اغلب کشنده است که معمولا بعد از سلول درمانی اتفاق می افتد. این بیماری زمانی رخ می دهد که سلول های T‌ اهدایی شروع به تهاجم و حمله به بافت های خود بیماری کنند و بدین ترتیب بسیاری از بافت ها و اندام های فرد از جمله پوست، کبد، کلیه ها، ریه ها و مجرای گوارشی را تحت تاثیر قرار می دهند. برای بیمارانی که سلول های بنیادی را از اهدا کننده های غیر مطابق دریافت کرده اند، شانس بروز GvHD تا 80 درصد است و نیمی از بیماران به دلیل مشکلات مربوط به این عارضه می میرند.

محققین در انستیتو سرطان فرد هاچینسون نشان داده اند که استفاده از داروی Abatacep مانع از فعال شدن سلول های T‌بعد از پیوند می شود. در مدل آن ها، داروی Abatacep تکثیر و فعال سازی سلول های T افکتور را کاهش دهد. همان طور که گفته شد در فاز دو یک مطالعه بالینی، استفاده از این دارو منجر به کاهش 32 تا 33 درصد GvHD‌در 140 بیماری شد که به دلیل ابتلا به سرطان های خونی مورد پیوند سلول های بنیادی خون ساز قرار گرفته بودند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه