تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 10 اردیبهشت 1392
بارداری خطر سرطان سینه را کاهش می دهد

  بارداری خطر سرطان سینه را کاهش می دهد

عقیده بر این است که بارداری در جوانی یک زن را در مقابل ابتلا به سرطان سینه محافظت می کند. اما چرا؟
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily؛ نتایج مطالعه ای که اخیراً در مجله Breast Cancer Research ارائه شده بیان می کند که نسبت پیام رسانی Wnt/Notch در بافت سینه موش هایی که زایمان داشته اند در مقایسه با موش های هم سن و سال آن ها که شرایط بارداری را تجربه نکرده اند، کاهش یافته است.

در جوندگان و انسان  بارداری در سنین پائین تر نقش محافظتی بر علیه سرطان سینه دارد. در انسان داشتن فرزند قبل از سن 20 سالگی خطر ابتلا به سرطان سینه را تا نصف کاهش می دهد. با استفاده از تجزیه وتحلیل ریز آرایه، محققان سوئیسی کشف کرده اند بعد از بارداری ژن های سیستم ایمنی و تمایز تنظیم می شوند در حالی که فعالیت ژن های کد کننده عوامل رشد کاهش می یابد.

فعالیت یک ژن ویژه به نام Wnt4  بعد از بارداری تنظیم می شود. پروتئینی که از این ژن حاصل می شود جنین را به سوی مونث بودن هدایت می کند و در صورت فقدان آن جنین به سمت مذکر بودن سوق پیدا می کند.

Wnt و Notch ترکیبات متضاد سیستمی هستند که سرنوشت سلولی را درون جاندار کنترل می کنند و هنگامی که پژوهشگرانNotch را بررسی کردند دریافتند که اثر تنظیم کنندگی آن بر روی ژن ها افزایشی و مثبت است و پروتئین های تحریک کننده Notch افزایش یافته و پروتئین های مهار کننده آن کاهش می یابند.

نسبت پیام رسانی Wnt/Notch به طور دائمی در سلول های بنیادی و پیش ساز در بافت  سینه موش ها به دنبال بارداری تغییر داده می شوند.

تنظیم کاهشی Wnt مخالف چیزی است که در بسیاری از سرطان ها دیده می شود و این کنترل شدید Wnt/Notch  بعد از بارداری ممکن است جلوگیری کننده رشد افسار گسیخته سرطان باشد.

پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه