تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 10 اردیبهشت 1392
اثر درمان با سلول های بنیادی بر سرطان

  اثر درمان با سلول های بنیادی بر سرطان

بنا بر تحقیق منتشر شده درمجله پژوهش و درمان سلول بنیادی BioMed ، تزریق سلولهای بنیادی انسانی به موش های مبتلا سبب آهسته کردن رشد تومورمی شود. سلول های بنیادی مزانشیمی (MSC) جدا شده از مغز استخوان انسان ، موجب تغییراتی در عروق تامین کننده خون تومورمی شود و این تغییرات جریان خون است که به نظر می رسد بر رشد تومورتاثیرمی گذارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily؛ استفاده از سلولهای بنیادی در درمان سرطان همیشه مورد بحث بوده است، یافته های برخی از مطالعات نشان داده است که سلول های بنیادی ، تومور را مجبور به وارد شدن در فاز مرگ برنامه ریزی شده سلول می کند. با این حال مطالعات دیگر نشان داده است که سلول های بنیادی در واقع با القا نفوذ عروق خونی جدید، سبب پیشبرد رشد تومورمی شوند. محققان گروه INSERM دانشگاه Joseph Fourier در تلاش برای حل این پازل، تاثیر MSC را در متاستاز پوست و ریه موش مورد بررسی قرار دادند .
برای هر دو تومورپوست و ریه، تزریق MSC سبب کاهش تقسیم سلولی و در نتیجه کاهش سرعت رشد تومورشد. بنابراین، بخشی از نحوه عملکرد سلول های بنیادی به نظر می رسد به علت رگزایی باشد، اما مکانیزم پشت این عملکرد هنوز نامشخص است.
Claire Rome  رهبر این مطالعه، توضیح داد: "ما دریافتیم که MSC، عروق را در داخل تومور تغییر می دهند ، اگر چه عروق خونی جدید تولید می شوند اما این عروق طویل تربوده و کمتر از تومورهای تیمار نشده هستند و این ممکن است  سبب محدود کردن اکسیژن رسانی و مواد مغذی به بافت تومور و محدود کردن تقسیم سلولی شود. او ادامه داد: "مطالعه ما  تایید می کند که سلول های بنیادی بویژه MSC ممکن است گامی به سوی درمان سرطان باشند."
 

ثبت امتیاز
نظرات
یکشنبه, 15 آذر,1394

پزشک مشاور

علیرضا زمانیان جزی@: <br />باسلام <br />متاسفانه فعلا برای درمان سرطان هیچ راه درمانی قطعی وجود ندارد وتمامی درمان هابرای کنترل پیشرفت بیماری و افزایش بقای بیماراست.

دوشنبه, 09 آذر,1394

علیرضا زمانیان جزی

سلام <br />همسر من سال 91 مبتلا به استروسایتوما گرید دو شد که از بین دو نیمکره بسمت پیشانی رشد کرد. بیش از 70 درصد اون رو برداشت کردن و مجددا امسال ابانماه رشد کرد اما بسمت پیشونی ن و بسمت داخل مغز رشد کرده <br />رادیوتراپی بعد عمل داشت و بهمن 93 هم گامانایف شد <br />الان درمانی داره چکار باید کرد دیگه گفتن عمل نمیشه کرد

دوشنبه, 02 شهریور,1394

پزشک مشاور

اسیه@: <br />باسلام <br />تنها راه واصلی ترین راه درمانی برداشتن تومور توسط جراحی و به دنبال آن رادیوتراپی بین 2 تا 4 هفته بعد از عمل جراحی برای از بین بردن بقایای تومور است. این برنامه با شیمی درمانی ( Temozolomideو Bevacizumab) ادامه پیدا می کند. فعلا درهیچ کجای دنیا سرطان با سلول درمانی وسایر شیوه های جدید درمانی بهبودی نداشته است. <br />

دوشنبه, 02 شهریور,1394

اسیه

سلام ،پدر من 67 سال دارد یک ماه پیش فهمیدم تومور مغزی استروسیتوما گرید 2 داره.ایا این تومور درمان داره باتوجه که جراحی شده و راهکارهای درمان چیست؟

شنبه, 13 دی,1393

وحیده

باسلام <br />برادرزاده من 15 سال دارد ومبتلا به لنفوم non hodgkin است در حال حاضر دوره شیمی درمانی را می گذراند.[یا برای این بیماران از سلولهای بنیادی می توان استفاده کرد؟ <br />با تشکر]

ﺳﻪشنبه, 18 آذر,1393

مريم

با سلام پدر ٧٣ساله من داراي ادنوكارسينوم پروستات با psa 7 و گليسون اسكور ٩ مي بأشد .كپسول پروستات دست نخورده است . سي تي اسكن شكم و لگن طبيعي است و لنف نود درگير نداشته و كبد طبيعي است . ازمايشكاه استخواني (ca & p & alp ) طبيعي است ٠ هنوز اسكن استخواني انجام نشده . اما سي تي ريه توده هاي متعدد تا سه سانت را نشان داده كه متاستاز مطرح شده. چند پزشك معتقدند متاستاز از منشأ پروستات نيست (به خاطر psa ) و در روش درمان و انجام بيوپسي از ندول ريوي اتفاق نظر ندا رند. از راهنمايي ممنونم

ﺳﻪشنبه, 10 تیر,1393

لیلا عرب

فرزانه عزیز <br />با سلام <br />برای تحقیقات کمل و جامع بهترین منبع مقالاتی است که در اینترنت از Googlr,Google scholar,Pub med,science direct می توانید به دست آورید.با کلید واژه هایی مانند Stem cell and cancer,cancerstem cell,cell therapy for cancer و مانند اینها می توانید اطلاعات خوبی را به دست بیاورید.

شنبه, 20 اردیبهشت,1393

لیلا عرب

افسانه عزیز <br />با سلام <br />متاسفانه در بیمارانی که دچار تومور یا سرطان فعال با grade یا stage بالا هستند سلول درمانی کمک کننده نیست.در همسر شما نیز با این روش کمکی نمی توان کرد.

چهارشنبه, 17 اردیبهشت,1393

afsane

سلام.فروردین 92 پس از تشنج و بیهوشی چند دقیقه ای همسرم، متوجه شدیم متاسفانه مبتلا به تومور مغزی استروسیتوما گرید3 هستند. بعد از نمونه برداری و پرتو و شیمی درمانی(شیمی درمانی 2 مرحله)،حالا نتیجه ام.آر.آی نشان میده که تومور وجود دارد ولی کوچک شده:small enhancing residual mass lesion is seen in Lt inferior frontal lobe and comparison with previous imaging is recommended. the brain stem and the cerebellum show normal appearance. the pituitary gland appears normal based on the routine brain MRI cuts. there is no evidence of abnormal finding in the visualized portions of the orbits and the paranasal sinuses. corpus callosum and basal ganglia appear normal. <br />تاریخ این ام.آر.آی(93/1/23)است.جراح ایشان آقای دکتر شیروانی و شیمی درمانی آقای دکتر یحیی زاده بودند.به ما پیشنهاد استفاده از اواستین شد، ولی چون پزشک جراح معتقد بودند تآثیر چندانی ندارد، و البته چون در این مرحله هم دیگر به راحتی قادر به تهیه آن نیستیم، از خیرش گذشتیم.ولی اینطور که معلوم است فقط باید منتظر این باشیم که کی تومور عود می کند..اگر ممکن است بفرمایید آیا درمان با سلولهای بنیادی یا روش های دیگر که در اینجا بسیار امیدوارکننده بنظر می رسند یا فریز کردن تومور برای همسرم مفید است و آیا در حال حاضر در ایران از این روش ها استفاده می شود؟ برای انجام آن به کجا می توانیم مراجعه کنیم؟آیا برای همسرم امیدی هست؟ اگر نه، چند سال می شود امید داشت؟ بی صبرانه منتظر لطف شما و دیدن پاسخ تان هستم. <br /> با تشکر <br />

دوشنبه, 15 اردیبهشت,1393

لیلا عرب

سارای عزیز <br />با سلام <br />خیر.در سرطان های فعال نمی توان از سلول درمانی استفاده کرد.

دوشنبه, 15 اردیبهشت,1393

سارا

سلام. مادر من 50 سال دارد.مبتلا به سرطان اکواموس سل کارسینوما در ناحیه فک میباشد.از طریق سلولهای بنیادی راهی برای درمان وجود دارد؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه