تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 05 دی 1396
آیا می توان در تیموس های پیر، زمان را به عقب بازگرداند؟

  آیا می توان در تیموس های پیر، زمان را به عقب بازگرداند؟

با افزایش سن و پیر شدن، تیموس ما همه رفته رفته تحلیل می رود و با بافت چربی جایگزین می شود. این امر موجب می شود که توانایی تیموس برای رشد و تکوین سلول های T‌نیز کاهش یابد و بدن م مستعد عفونت، اختلالات ایمنی و سرطان شود. محققین نوعی سلول را شناسایی کرده اند که تصور می شود در تحلیل رفتن تیموس ما نقش دارند و می تواند کلیدی برای بازسازی این اندام حیاتی باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تیموس یک اندام کوچک در پشت ترقوه است که عملکردی بسیار حیاتی دارد. تیموس در ساخت سلول های ایمنی حیاتی بدن موسوم به سلول های T نقش دارد و بدین ترتیب یکی از اجزای اصلی مبارزه با عفونت و سرطان محسوب می شود. یکی از ویژگی ها خاص تیموس این است که با افزایش سن، رفته رفته تیموس نیز ناپدید می شود. فرایند تحلیل رفتن و تخریب شدن تیموس بعد از تولد آغاز می شود اما بعد از بلوغ این فرایند سرعت می گیرد و در سن 65 سالگی ما تقریبا قادر به تولید سلول های T‌جدید نیستیم. همگام با تحلیل رفتن تیموس، نواحی تولید سلول های T با بافت چربی در فرایند موسوم به درون روی(in volution) جایگزین می شوند. از آن جایی که بافت چربی جایگزین این بخش می شود، تیموس قادر به انجام عملکرد خود در سیستم ایمنی نیست.

دکتر دانیل گری و همکارانش نوعی سلول استرومایی را شناسایی کرده اند که ممکن است در  تحلیل رفتن و تخریب شدن تیموس نقش داشته باشند. به عقیده این محققین سلول های پیش ساز استرومایی درون تیموس وجود دارند که همگام با پیر شدن به راحتی به سلول های چربی تبدیل می شوند. به نظر می رسد که این سلول های پیش ساز نقش مهمی را در فرایند درون روی تیموس و جایگزین شدن بافت سالم و دارای عملکرد از نظر ایمنی با بافت چربی بازی می کنند. دکتر گری براین باور است که با ممانعت از درون روی تیموس می تواند مانع از پیر شدن تیموس شد و به نوعی ساعت فیزیولوژیک آن را به عقب بازگرداند. با بازسازی تیموس ما قادر خواهیم بود که عملکرد تیموس را در افراد پیر احیا کنیم و در نتیجه به مبارزه با عفونت ها و بیماری ها در آن ها موفق باشیم. این مطالعه تصویری از چگونگی و چرایی تخریب تیموس ارائه می دهد و یافتن راهی برای متوقف کردن و معکوس کردن این فرایند می تواند به مقابله با عفونت ها، سرطان و نقص ایمنی کمک کند.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه