تاریخ انتشار: شنبه 09 دی 1396
پربیننده ترین مقالات medicalxpress در سال 2017- بخش دوم

  پربیننده ترین مقالات medicalxpress در سال 2017- بخش دوم

در سالی که گذشت، مطالعات مختلفی در زمینه علوم پزشکی صورت گرفت که برخی از آن ها بیشتر از بقیه مورد توجه قرار گرفته در ادامه به برخی دیگر از این اخبار که در سایت medicalxpress منتشر شده است اشاره خواهیم کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تیمی از محققین در امپریال کالج دریافته اند که قارچ های جادویی(magic mushrooms) قادر به ریست کردن مغز بیماران افسرده هستند. به نظر می رسد که این قارچ ها دارای ترکیبی به نام psilocybin هستند و تخلیص این ماده و تیمار بیماران دچار افسردگی شدید با این ماده منجر به کاهش علایم افسردگی در آن ها در کمتر از پنج هفته شد.

در موردی دیگر، دارویی نشاط آور برای اثرات پزشکی مثبتش مورد تست و ارزیابی قرار گرفت. در این مطالعه که در دانشگاه های بن و هربرو صورت گرفت، محققین دریافتند که شاهدانه یا کانابیوئیدها می تواند فرایند پیری را در مغز معکوس کنند.آن ها برای دوره زمانی خاصی موش های پیر را با این ترکیب تیمار کردند و مشاهده کردند که مانع از بین رفتن حافظه این موش ها شد و به نوعی وضعیت حافظه ای آن ها مشابه موش های دو ماهه گردید.

تیمی از پژوهشگران در دانشگاه مک مستر نیز اعلام کردند شواهدی در دست دارند که نشان می دهد استفاده از داروهای ضد افسردگی منجر به افزایش قابل توجه مرگ و میر می شود. به نظر می رسد که این داروها سطح سروتونین را در بدن بالا می برند و به بسیاری از اندام های بدن آسیب می رسانند و در نتیجه مرگ را تسریع می کنند.

در مطالعه ای جالب نیز، محققین دانشگاه پادوا دریافتند که افراد خلاق ارتباطات مغزی بهتری دارند. آنالیزهای آماری روی اسکن های مغزی نشان داد که هر چه درجه ای که دو نیمکره مغزی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند بیشتر باشد، افراد خلاق تر هستند.

تیمی از محققین کینگ کالج نیز گزارش کرده اند که بین مصرف قند و بیماری آلزایمر ارتباط وجود دارد. این مطالعه نشان داده است که هر چه سطح قند خون بالاتر باشد احتمال بروز آلزایمر بالاتر است.

در مطالعه جالب دیگری در دانشگاه کانکتیکوت محققین دریافته اند که خوردن غذاهای چرب نیست که منجر به رسوب چربی در دیواره های شریان ها می شود بلکه این چربی های حاصل از باکتری های موجود در دهان است که منجر به بروز این شرایط می شود!. این بدین معنی است که چربی های باکتریایی(نه چربی های غذایی) منجر به بروز بیماری های قلبی می شوند.

محققین دانشگاه Uppsala دانشگاه سوئد نیز دریافته اند که مصرف چای منجر به تغییرات اپی ژنتیکی در زنان می شود. این تغییرات اپی ژنتیکی بیشتر مربوط به ژن های دخیل در برهمکنش سرطان و استروژن در زنان است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه