تاریخ انتشار: یکشنبه 17 دی 1396
تولید پوست های دارای مو از سلول های بنیادی موشی

  تولید پوست های دارای مو از سلول های بنیادی موشی

محققین دانشگاه ایندیانا اولین بافت پوست رشد یافته در آزمایشگاه با فولیکول های موی کامل را کشت کرده اند. این مدل پوستی با استفاده از سلول های بنیادی موشی ایجاد شده است و در مقایسه با مدل های موجود، موهای طبیعی را بیشتر تقلید می کند و ممکن است برای تست داروها، درک رشد مو و کاهش تست های جانوری مفید باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، اگرچه پیش از این روش های مختلفی برای تولید بافت پوست در آزمایشگاه ارائه شده است اما توانایی آن ها برای تقلید پوست واقعی زیاد به طول نمی انجامد. در حالی که پوست طبیعی داری 20 یا تعداد بیشتری انواع مختلف سلول ها است، این مدل ها تنها حاوی پنج یا شش نوع سلول می باشند و مهم تر این که، هیچ کدام از این بافت های پوستی تولیدی، قادر به رشد مو نیستند.

دکتر کارل کوهلر دانشیار دانشگاه ایندیانا و همکارانش، از سلول های بنیادی پرتوان موشی برای تولید ارگانوئیدهایی که گوش داخلی را مدل می کنند، استفاده کرد. اما آن ها کشف کردند که علاوه بر تولید بافت گوش داخلی، سلول های پوستی را نیز تولید کرده اند و به همین دلیل پژوهش شان را به سمت تحریک سلول ها برای تولید فولیکول های مو سوق دادند. اخیرا کوهلر و همکارانش نشان داده اند که یک ارگانوئید ساده پوست قادر است در محیط کشت هم اپی درم و هم درم را بوجود می آورد و این بسیار شبیه فرایندی است که رشد آن ها با یکدیگر در بدن منجر به شکل گیری فولیکول های مو می شود. در حالی که کوهلر و همکارانش نتوانسته اند شناسایی کنند که دقیقا چه نوع موهایی روی سطح ارگانوئیدها شکل می گیرد اما آن ها براین باورند که پوست انواع مختلف فولیکول های مو را مشابه با آن چه روی پوست مو شکل می گیرد، شکل می دهند. ارگانوئیدهای پوستی خود شامل سه یا چهار نوع مختلف سلول های درمی و چهار نوع سلول اپی درمی است که ترکیبات متنوعی را شکل می دهند که پوست موش را به صورت دقیق تری شبیه سازی می کنند.

مشاهده تکوین این ارگانوئید پوستی نشان داد که برای تشکیل و تکوین فولیکول های مو، دو لایه پوستی اپی درم و درم باید در روشی خاص با یکدیگر رشد کنند. در محیط کشت، اپی درم همین طور که در حال شکل گیری است، شکل گرد کیست مانندی را به خود می گیرد. سپس سلول های درمی خودشان را به دور این کیست ها می پوشانند. زمانی که این فرایند مختل شود، هیچ فولیکول مویی شکل نمی گیرد.

محققین براین باورند که این ارگانوئید می تواند کاربردهای فراوانی در تست داروها و پزشکی بازساختی داشته باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه