تاریخ انتشار: دوشنبه 18 دی 1396
اثر چاقی روی سلول های مغز استخوان

  اثر چاقی روی سلول های مغز استخوان

پژوهشی جدید اثر مخرب چاقی روی سلامت سلول های بنیادی خون ساز در دراز مدت را نشان داده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه جدید که در مرکز سرطان کودکان سین سیناتی صورت گرفته است محققین از مدل های ژنتیکی موش های چاق استفاده کرده اند و نشان داده اند که چاقی منجر به تغییرات با ثبات و مضر در سلول های بنیادی خون ساز بدن می شود. هر چند مکانیسم این فرایند به خوبی مشخص نیست اما این پژوهش نشان می دهد که استرس های پیری و محیطی می تواند تنوع طبیعی و سالمی که در ماشین خون سازی بدن ما وجود دارد را تحت تاثیر قرار دهد و به نوعی از آن بکاهد. این امر می تواند شامل ترغیب کردن سلول های بنیادی برای تبدیل شدن به سلول های میلوئیدی باشد که فرد را مستعد لوکمیا می کند.

در این مطالعه دکتر رینود و همکارانش نشان داده اند که استرس های مرتبط با چاقی ساختار سلولی سلول های بنیادی خون ساز را تغییر می دهند و تناسب عملکردی آن ها را در طولانی مدت کاهش می دهند. تست های صورت گرفته روی موش های چاق نشان می دهد که این اثرات پیشرونده بودند و برخی از علایم مضر حتی بعد از رسیدن موش ها به وزن طبیعی نیز باقی می مانند. به عقیده رینود، این تغییرات در سیستم خون ساز بدن با بیش بیان فاکتور رونویسی Gfi1 مرتبط است. استرس اکسیداتیو ناشی از چاقی منجر به بیش بیان Gfi1 می شود و این امر به نوبه خود تغییرات دائمی را در سلول های بنیادی خون ساز ایجاد می کند.

این مطالعه نشان می دهد که چگونه شیوه زندگی بویژه در مورد رژیم غذایی می تواند اثرات طولانی مدتی را روی تکوین سلول های خونی و بالطبع بروز سرطان داشته باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه