تاریخ انتشار: چهارشنبه 20 دی 1396
اطلاعاتی جدید در مورد بروز بیماری های قلبی در بیماران دیابتی

  اطلاعاتی جدید در مورد بروز بیماری های قلبی در بیماران دیابتی

محققین دانشگاه اوتاگو مولکولی را شناسایی کرده اند که مسئول بیماری قلبی در دیابت است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بیماری دیابت یک بیماری شایع در تمام کشورهای دنیا از جمله نیوزیلند است و در این کشور بیش از 110 هزار نفر مبتلا به دیابت نوع دو شناخته شده اند و تصور می شود که به همین تعداد نیز در این آمار قرار نگرفته اند. یکی از دلایل شایع بیماران دیابتی، بیماری های قلبی عروقی است. دیابت منجر به از دست رفتن پیشرونده سلول های عضلانی قلبی می شود، پیری را تسریع می کند و خطر حمله قلبی را افزایش می دهد. با این حال دلیل این افزایش خطر مشخص نیست.

مطالعه ای در دانشگاه اوتاگو نشان داده است که مولکول microRNA-34a مسئول تسریع پیری در قلب است. محققین نمونه های خونی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو و هم چنین بافت قلبی دیابتی ها و غیر دیابتی ها را مورد مطالعه قرار دادند. نتایج آن ها افزایش قابل توجه سطح مولکول را در نمونه های خونی نشان داد. مهم تر این که این افزایش سطح حتی در مراحل اولیه بیماری نیز مشهود بود. وجود آن در سلول های عضلانی قلبی ثابت کرد که این افزایش سطح  microRNA-34a از قلب منشا می گیرد. با کاهش سطح microRNA-34a به صورت درمانی در سلول های عضلانی قلبی، مشاهده شد که پیری ناشی از دیابت نیز به طور قابل توجهی کاهش یافت و شانس بقای بیماران نیز افزایش یافت. این مطالعه نشان می دهد مونیتور کردن سطح microRNA-34a در افراد دیابتی می تواند به شناسایی آن هایی که در معرض ابتلا به بیماری های قلبی هستند، کمک کند.

از دیگر یافته های کلیدی این مطالعه می تواند به افزایش سطح microRNA-34a در سلول های بنیادی جداسازی شده از بافت قلبی دیابتی اشاره کرد. سلول درمانی به عنوان رویکرد درمانی امیدوار کننده برای کسانی که به داروها پاسخ نمی دهند محسوب می شوند اما این درمان به دلیل سلول های بنیادی ناقص در مورد افراد دیابتی موثر نیست. در این مورد هم یافته های این مطالعه دلیل پشت پرده کارایی پایین سلول های بنیادی دیابتی در سلول درمانی ها را نشان می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه