تاریخ انتشار: چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392
درمان جدید سرطان با اختلال در مسیرپیام های درون سلولی

  درمان جدید سرطان با اختلال در مسیرپیام های درون سلولی

دانشمندان با ازبین بردن پیام های داخل سلولی که منجر به رشد کنترل نشده سلول های سرطانی می شوند، گام مهمی به سوی درمان های جدید سرطان های خاص بر داشته اند.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،با این کار امکان ایجاد درمان هایی فراهم شده است که به طور اختصاصی رشد سریع سلول های سرطانی را بدون نیاز به دوز بالای شیمی درمانی  و یا رادیوتراپی ، مورد هدف قرار می دهند.
 محققان دانشگاه Glasgow یک روشی را کشف کرده اند که مبنای آن اختلال در مسیر های پیام رسانی است که د رحال بیان ژن های سرطانی هستند .ای کار به آن ها اجازه می دهد تا رشد تومور ها را به طور قابل توجهی کند کنند. دکتر George Baillie سرپرست این گروه می گوید کنترل کردن این فعالیت در سلول ها  پتانسیل واقعی جهت کمک به بیماران سرطانی را  که در مورد آن ها درمان های مرسوم نمی توانند استفاده شوند، فراهم می کند .
رشد و تقسیم سلول هاتوسط مسیر سلولی به نام  mitogen-activated protein kinase (MAPK) تنظیم می شود.مسیر MAPK پاسخ ها ی سلولی متعددی شامل تقسیم سلول و بیان ژن کنترل می کند.این مسیرهمچنین در پاسخ های سلولی به عوامل استرس که پایداری سلول را تهدیدی می کنند، شرکت می کند.مسیر MAPK اغلب طی شروع سرطان های خاص مختل  می شوند و تومور تشکیل می شود. گروهی از دانشمندان به طور موفقیت آمیزی مولکول پپتیدی را در آزمایشگاه طراحی و ساخته اند که قادر است بدون این که شناسایی شود داخل سلول شده و  مسیرپیام رسانی MAPK را که هماهنگ کننده رشد تومور است تخریب نماید. برای اختلال در این مسیر محققان دو آنزیم به نام های Raf-1 و PDE8Aرا مورد هدف قرار داده اند . این دو آنزیم به یکدیگر متصل می شوند تا باعث واکنشی شوند که به طور چشمگیر رشد سلول را تقویت می کند. پژوهشگران قادر به بررسی جزئیات برهمکنش سطح بین دو آنزیم شده اند و مولکول پپتیدی جدیدی را ساخته اند که به غشای سلول نفوذ کرده و ترکیب Raf-1 – PDE8Aرا ازهم جدا می کند. این عمل مسیر پیام رسانی MAPK را قطع کرده و در حالی که ژن های سرطانی در حال بیان ژن هستنداز ازدیاد سلول و رشد تومور به طور قابل توجهی می کاهد. 
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه