تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 19 دی 1396
شبیه سازی بز مورسیا در پژوهشکده زیست فناوری رویان

  شبیه سازی بز مورسیا در پژوهشکده زیست فناوری رویان

با شبیه سازی بز مورسیا در پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان،ایران به معدود کشورهای دست یافته به فناوری های نوین تولید‌مثل پیوست.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز اصفهان، پژوهشگران این مرکز با استفاده از تجارب قبلی شبیه سازی و با به کارگیری روش دستی بومی سازی ، موفق به شبیه سازی سه بز از نژاد مورسیا شدند.
محققان پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان پیش از این با بومی‌سازی فناوری‌های نوین تولید‌مثل موفق به شبیه سازی بز از نژادسانن و آلپاین شده بودند.
این مرکز پژوهشی با ده سال فعالیت پژوهشی هم اکنون در زمینه شبیه سازی در گونه بز و فارغ از نوع نژاد،به فناوری تولید مثلی بومی سازی شده دست یافته است.

بُز مورسیا، نژادی مقاوم به خشکی
مورسیا گرانادا نژاد بومی جنوب شرقی اسپانیا است. این نژاد از بزهای اسپانیا به دلیل سهولت پرورش، مقاوم به آب و هوای گرم و خشک، تحمل مناسب شرایط نامساعد،چند قلوزایی و تولید شیر عالی مورد توجه قرار گرفته اند.
مورسیا چندین دهه است که به کشورهای آرژانتین، برزیل، مکزیک، آفریقای شمالی و ونزوئلا صادر می شود.
این نژاد تقریباً در 280 روز دوره شیردهی، 500 کیلوگرم شیر با پنج و سه دهم درصد چربی و سه و چهار دهم درصد پروتئین، تولید می کند.
وزن زنده بز ماده مورسیا حدود 30 تا 50 کیلوگرم و وزن زنده بز نر حدود 50 تا 60کیلوگرم است.

بومی سازی فناوری تولید بز مورسیا
رییس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان می گوید: متخصصان این پژوهشکده با استفادشبيه سازي بز مورسیای اسپانیاه از تخمدان و لقاح مصنوعی ،سلول بنیادین، حیوان شبیه سازی و سه بز از نژاد مورسیا را تولیدکردند.
دکتر محمد حسن نصر اصفهانی این بز را جز نژادهای گران قیمت جهان می داند و اضافه می کند: بز مورسیا قادراست ، روزانه دو تا سه کیلوگرم شیر با چربی پنج و هفت دهم درصد و کیفیت بالا تولید کند.
وی با اشاره به اینکه قرار است با دست یابی به این فناوری 100 راس بز مورسیا شبیه سازی شود می گوید:هم اکنون این طرح آماده واگذاری به دامپروران برای تولید انبوه است که با انبوه سازی آن می توان قیمت تمام شده تولید شیر را کاهش و کیفیت آن را بالا برد.
عضو هیات علمی پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان هم به فرایند شبیه سازی مورسیا اشاره می کند و می گوید: تخمک این نژاد در آزمایشگاه بالغ سازی و سلول های مورد نظر نژاد مورسیا به درون تخمک های بالغ انتقال داده می شود.
دکتر فرنوش جعفر پور می افزاید:این سلول ها با فعال سازی شیمیایی ساده وارد مرحله تک سلولی و به مدت هفت روز در آزمایشگاه در محیط کشت های اختصاصی تکوین جنین کشت داده مشبيه سازي بز مورسیای اسپانیای شود.
به گفته وی سپس جنین در مرحله بلاستوسیت(روياني كه پس از باروري رشدکرده) به رحم مادر منتقل و پس از 105 روز بزغاله مورسیا به طور طبیعی متولد می شود.
عضو هیات علمی پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان و مدیر مزرعه تحقیقاتی این مرکز هم می گوید:با شبیه سازی این بز امکان تولید و صادرات شیر با کیفت بالا برای تولید پنیر مرغوب درکشور فراهم شد.
دکتر مهدی حاجیان با تاکید بر اینکه براساس تمام آمار و اطلاعات موجود، این میزان موفقیت حاصل از فناوری‌های تولید‌مثلی، بسیار بالا‌تر از نتایج طرح های مشابه در سایر مراکز تحقیقاتی دنیا است، اضافه می کند: دست یابی به این فناوری نوین، نشانگر اوج قدرتمندی‌های فناوری‌های تولید‌مثل در کشور و نوید‌بخش افقی نو در تلفیق فناوری و صنعت دامپروری در کشور است.
این موفقیت حاصل تلاش کار تیمی پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان در مدت 9ماه بوده است.
محمدرضا محمدیان وارد کننده بز مورسیای اسپانیا به کشور هم یک راس بز دارای بهترین ژن را در اختیار این پژوهشکده برای شبیه سازی قرار داده است.
او که پارسال 3هزار راس از این نژاد بز را وارد کشور کرده با اشاره به مشکلات عدیده واردات این نوع بز از تولید و شبیه سازی این بزها ابراز خرسندی کرد.
به گفته رییس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان اشتغالزایی برای دامداران در مناطق محروم ،صادرات گوشت این نژاد،تولید شیر باکیفیت و تهیه پنیر از آن به دلیل داشتن چربی زیاد نه تنها نشان دهنده ظرفیت این نژاد برای ورود به صنعت دام شیری کشور است، بلکه بیانگر نیاز به توجه ویژه به صنعت بز شیری برای ایجاد اقتصاد کوچک اما مولد با هدف تأمین خانواده‌های روستایی کشور است.

پژوهشگاه رویان،موفق در فناوری تولید مثل و داروهای نوترکیب

پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان با هدف تبیین توانمندی های فناوری تولید مثل در صنعت دامپروری کشور موفق به بومی‌سازی فناوری‌های نوین تولید‌مثل که منجر به تولید حیوانات شبیه‌سازی و ترا‌ریخت شده است.
پژوهشگران این مرکز در مرحله اول ، جنین‌های اصلی بز سانن که با استفاده از مجموعه‌ای از تکنیک‌های بلوغ آزمایشگاهی، لقاح آزمایشگاهی، شبیه‌سازی و انجماد جنین تولید شدند به رحم بز‌های بومی انتقال داده و منجر به کسب ۵۰ درصد آبستنی و بیش از 3۰ درصد تولد زنده این نژاد شدند و پس از آن طرح تولید و تکثیر فناورانه نژاد‌های بز شیری در دستور کار این پژوهشکده قرار گرفت.
در این طرح گله بز شیرده از نژاد اروپایی « سانن » شبیه سازی و تا کنون بیش از صدها رأس بز در پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان شبیه سازی شده است.
در ادامه فعالیت های این پژوهشگاه، نمونه سلول از دام های برتر وارداتی از نژادهای آلپاین و مورسیا تهیه و شبیه سازی این دو نژاد هم در دستور کار قرار گرفت.
این مرکز پژوهشی هم اکنون در زمینه شبیه سازی در گونه بز و فارغ از نوع نژاد، به فناوری تولید مثلی بومی سازی شده دست یافته است و بدین ترتیب ایران در جمع معدود کشورهای دست یافته به این فناوری یعنی امریکا،انگلستان،کانادا و چین قرار گرفت.
با تلاش پژوهشگران ایرانی در این مرکز می توان از این توان ملی در راستای ارتقای صنعت دامپروری کشور گامهای بزرگی برداشت و به جای واردات تعداد بیشتر این دامها آنها را با استفاده از این تکنیکها در داخل کشور تولید کرد.
پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان در حال حاضر خدمات تولید بز از طریق شبیه سازی و لقاح آزمایشگاهی و تولید بزهای دورگه از طریق تلقیح مصنوعی و همچنین ارائه خدمات انتقال جنین ، فروش اسپرم و انجام تلقیح مصنوعی با تکنیک لاپاراسکوپی ارائه می کند.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه