تاریخ انتشار: چهارشنبه 20 دی 1396
استفاده از یک سری مهارکننده برای ممانعت از عود مجدد بیماری بعد از پیوند سلول های بنیادی

  استفاده از یک سری مهارکننده برای ممانعت از عود مجدد بیماری بعد از پیوند سلول های بنیادی

عوامل ایمنی درمانی موسوم به مهار کننده های چک پوینت، امیدهای زیادی را در بیماران مبتلا به سرطان خون که بعد از پیوند با سلول های بنیادی دچار عود مجدد شده اند، ایجاد کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، نتایج مقدمانی یک مطالعه بالینی که چندی پیش در 59 مین نشست انجمن خون شناسی آمریکا ارائه شده است نشان داده است که استفاده از مهار کننده های ipilimumab، منجر به ایجاد پاسخ در یک سوم بیمارانی می شود که بدخیمی های خونی در آن ها بعد از پیوند سلول های بنیادی آلوژن مجددا عود کرده است. اما استفاده از مهار کننده nivolumab که پروتئین PD-1 را بلوک می کند می تواند موجب متمرکز شدن سیستم ایمنی روی سرطان شود و موثر واقع شود اما با عوارض جانبی مانند بیماری  پیوند علیه میزبان(GvHD) نیز همراه است.

در مورد ipilimumab، نتایج نشان داد که 32 درصد بیمارانی که با دوز 10 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بیماران تیمار شده بودند و بعد از پیوند با سلول های بنیادی آلوژن مجددا دچار عود مجدد بیماری شده بودند، به این دارو پاسخ مناسبی دارند. در این مطالعه از22 بیماری که دوز 10 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم را دریافت کرده بودند، 9 نفر از آن ها زنده ماندند و تا 15 ماه بعد از انتهای مطالعه نیز علایمی از بیماری را نشان ندادند. یکی از بیماران مبتلا به لوکمیا که با این دارو تیمار شده بودند نیز  الان بیش از سه سال است که در بهبودی کامل بسر می برد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه