تاریخ انتشار: یکشنبه 24 دی 1396
روشی جدید برای ترسیم مدارهای مغزی

  روشی جدید برای ترسیم مدارهای مغزی

در یک شاهکار مهندسی نانو، محققین تکنیک جدیدی را برای ترسیم مدارهای الکتریکی مغز ایجاد کرده اند که بسیار جامع تر از روش هایی است که پیش از این استفاده می شد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مغز گروه تخصصی از نورون ها به صورت ریز مدارهایی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به ما کمک می کنند که اطلاعات دریافتی از چیزهایی که می بینیم، می شنویم، بو می کنیم و مزه می کنیم را پردازش کنیم. دانستن این که چه تعداد از این نورون ها و چه نوعی از این نورون ها در ایجاد مدارهای مغزی نقش دارند، به درک عمیق تر نحوه پردازش اطلاعات پیچیده بوسیله مغز کمک خواهد کرد. اما تکنیک های موجود، تاکنون قادر به ترسیم چنین تصویری از مدارهای مغزی نبوده اند.

معمولا محققین یا از ویروس های نشان دار شده با مواد رنگی یا رنگ های دارای بار الکتریکی برای رنگ آمیزی سلول های مغزی استفاده می کنند، اما این سلول ها هم کارایی لازم برای نشان دادن کل سلول ها را ندارند و هم این که به بافت پیرامونی نیز آسیب می زنند. تکنیک جدیدی بوسیله محققین انستیتو فرانسیس کریک ارائه شده است که محدودیت های قبلی در این زمینه را رفع می کند و محققین را قادر ساخته است که ریز مدارهای بین بیش از 250 سلول عصبی در بخشی از مغز موش را ترسیم کنند. آن ها با ایجاد مجموعه ای از سوراخ های کوچک در نزدیک انتهای یک میکروپیپت و با استفاده از یک ابزار نانو مهندسی، از رنگ های دارای بارالکتریکی برای ردیابی استفاده کردند. با این روش، هم منطقه بیشتری را تحت پوشش قرار دادند، هم سلول بیشتری رنگ شد و هم به بافت های پیرامونی آسیبی وارد نشد. برخلاف روش هایی که از وکتورهای ویروسی استفاده می کنند، این روش می تواند تا 100 درصد سلول ها را در ریز مدارهای مغزی مورد بررسی رنگ کند. پیش از این کارایی این روش در ارگانوئیدها یا مینی مغزهای مشتق از سلول های بنیادی اثبات شده بود و این مطالعه با استفاده از مدل موشی، بر کارایی این روش برای مطالعه مدارهای مغزی و سلول های دخیل در انتقال پیام های عصبی در مغز صحه گذاشته است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه