تاریخ انتشار: پنجشنبه 12 اردیبهشت 1392
پتانسیل های درمانی جدید سلول های بنیادی

  پتانسیل های درمانی جدید سلول های بنیادی

بسیاری از بیماری ها نظیر چاقی ،دیابت و دیستروفی عضلانی با تجمع چربی در ماهیچه ها همراهند. جایگزینی چربی باعث ضعیف شدن و تحلیل ماهیچه خواهد شد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، دانشمندان مکانیزم بیولوژیکی موجود در این فرایند را که می تواند به پتانسیل های درمانی منجر شود، کشف کرده اند. محققان اثبات کرده اند که pericyte ها سلول های بنیادی موجود در رگ ها ی خونی شامل دو زیر مجموعه با دو نقش کاملا متفاوت می باشند. نوع یک منحصرا سلول های چربی و نوع دو منحصرا سلول های ماهیچه را تشکیل می دهند.آن ها دریافته اند که نوع یک در تجمع چربی در ماهیچه ها ی اسکلتی تحت شرایط پاتوژنیک شرکت می نماید در حالیکه نوع دو به تشکیل ماهیچه کمک می  کند.پروفسور Osvaldo Delbonoاز محققان این طرح می گوید  این مهم است که ما اکنون پتانسیل توسعه درمان هایی را داریم که می توانند فعالیت pericyte های نوع یک را برای تشکیل چربی یا فعالیت نوع دورا برای بازسازی ماهیچه ها،بلوکه کنند. در این مطالعه محققان قادر به شناسایی زیر مجموعه هایی از طریق ژنتیک و روش های برچسب زدن مولکولی شده اند.

برای آزمایش تئوری فوق در حیوانات آزمایشگاهی، برای اینکه معلوم شود آیا ماهیچه در  بازسازو ترمیم خواهد شد یا نه ابتدا سلول های نوع دو به ماهیچه ها ی مجروح در موش ها ی جوان سالم تزریق شدند و نتیجه مثبت گزارش شده است و زمانی که سلولهای نوع یک تزریق شدندعضله تشکیل نشد. در مرحله بعد برای تحریک آن چه در بیماری هایی نظیر دیابت و دیستروفی عضلانی اتفاق می افتد، محققان جهت القای تجمع چربی در ماهیچه ها  گلیسرول به موش های سالم ترزیق نموده اند. هنگامی که نوع یک  این سلول ها به حیوانات مدل این بیماری تزریق شدند چربی تشکیل شد نه ماهیچه و با به کار بردن نوع دو نتیجه ای حاصل نشد. در مجموع نتایج این تحقیقات نشان داده است که نوع یک و نوع دو ممکن است یک نقش مهم در بازسازی ماهیچه داشته باشند.

با توجه به این که هر یک از این دو نوع نقش کاملا متفاوتی در بدن دارند پژوهشگران معتقدند از آن ها برای درمان از بین رفتن تجمع چربی در ماهیچه می توان استفاده کرد.

بر اساس این یافته ها ، این گروه مطالعه جدیدی را طراحی نموده اند تا با بررسی بافت ها ی جدا شده از بیماران مشخص کنند آیا مکانیزم مشابهی در در آن ها وجود دارد یا خیر.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه