تاریخ انتشار: چهارشنبه 27 دی 1396
بازبرنامه ریزی سلول های ایمنی ذاتی برای مبارزه با سل

  بازبرنامه ریزی سلول های ایمنی ذاتی برای مبارزه با سل

محققین کانادایی در پژوهشی خلاقانه واکسنی موثر را برای مقابله با سل و سایر بیماری های عفونتی مانند آنفلوآنزا تولید کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، توبرکلوزیس یا سل، یک بیماری عفونی است که ریه ها را مورد حمله قرار می دهد و آمارها نشان می دهد که در هر 20 ثانیه یک نفر را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار می دهد. سال هاست که محققین بدنبال درمانی قطعی برای این بیماری هستند و اخیرا تیمی از محققین در دانشگاه مونترال سلاح جدیدی را برای مقابله با این بیماری کشنده ارائه کرده اند. آن ها در این رویکرد، سلول های ایمنی را برای کشتن سلول های آلوده به سل بازبرنامه ریزی کرده اند.

در حال حاضر از واکسن ب ث ژ(BCG) برای مقابله با سل و چند بیماری دیگر استفاده می شود و این واکسن به اندازه کافی موثر نیست. درمان های آنتی بیوتیکی نیز سمی بوده و منجر به تولید سوش های مقاوم توبرکلوزیس می  شوند. در همین راستا، محققین دانشگاه مونترال به شناسایی مسیرهای ژنومیکی پرداختند که در شروع یک پاسخ ایمنی ذاتی تقویت شده علیه سل دخیل باشند. تاکنون تلاش های زیادی برای تولید واکسن علیه توبرکلوزیس صورت گرفته است که عمدتا روی سلول های T فوکوس کرده اند اما نتایج امیدوار کننده ای در مطالعات پیش درمانگاهی یا بالینی ارائه نکرده اند. اما در این مطالعه جدید، دکتر دیوانگاهی و همکارانش در مونترال برای اولین بار نشان داده اند که زمانی که ب ث ژ به طریقی به موش تزریق شود که به مغز استخوان راه پیدا کند، می تواند سلول های بنیادی را در آن ها بازبرنامه ریزی کند. این سلول های بنیادی قادر به همه سلول های ایمنی از جمله سلول های ایمنی مربوطه به ایمنی ذاتی هستند که اولین خط دفاعی علیه توبرکلوزیس محسوب می شوند. سیستم ایمنی ذاتی از طریق سلول های بنیادی مغز استخوان، ماکروفاژها را به حرکت در می آورند. ماکروفاژها قادر به بلعیدن و کشتن باکتری هایی مانند مایکوباکتریوم توبرکلوزیس(Mtb) هستند که عامل سل محسوب می شود. هر چند این مطالعه موشی نشان داده است که ب ث ژ، سلول های بنیادی مغز استخوان را آموزش می دهد تا ایمنی آموزش دیده و موثری را تولید کنند اما مکانیسم های مولکولی دخیل در این مسیر حفاظتی مشخص نیست. دکتر دیوانگاهی و همکارانش امیدوارند که با تحقیقات بیشتر و استفاده از این واکسن در شرایط پیش درمانگاهی و بالینی، بتوانند موافقت لازم را برای استفاده از این واکسن برای مقابله با سل در انسان بدست آورند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه