تاریخ انتشار: پنجشنبه 28 دی 1396
جهش های ژنتیکی فراوان در سالخوردگانی با بیش از صد سال سن(supercentenarian)

  جهش های ژنتیکی فراوان در سالخوردگانی با بیش از صد سال سن(supercentenarian)

موتاسیون های ژنتیکی به دلیل ارتباطشان با بیماری هایی مانند سرطان به فراوانی مورد مطالعه قرار گرفته اند، با این حال، اطلاعات اندکی در مورد موتاسیون هایی که در افراد سالم رخ می دهد وجود دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، خون ما دائما بوسیله سلول های بنیادی خون ساز موجود در مغز استخوان در حال جایگزینی است تا انواع سلول های خونی بوجود آید. در این میان فرایند تقسیم سلولی بسیار مستعد بروز اشتباه است و هر چه میزان تقسیم سلولی بیشتر باشد(مانند سلول های خونی)، بر میزان تجمع موتاسیون های ژنتیکی افزوده می شود. صدها موتاسیون در بیماران مبتلا به سرطان های خونی مانند لوکمیای میلوئید حاد(AML) شناسایی شده است اما تاکنون وجود موتاسیون در سلول های خونی سالم گزارش نشده بود.

در مطالعه ای جدید، محققین سلول های سفید خونی پیرزنی با بیش از 100 سال سن را مورد توالی یابی ژنومی قرار دادند و مشاهده کردند که به مرور زمان موتاسیون ها در سلول های سفید خونی سالم وی تجمع پیدا کرده اند. در این مطالعه که در Genome Research به چاپ رسیده است، محققین بیش از 400 موتاسیون را در سلول های خونی سالم پیرزنی 115 ساله کشف کرده اند که نشان می دهد که آسیب ها در این جایگاه ها طی دوره زندگی وی، برایش بی ضرر بوده است. این موتاسیون ها که آن ها را اصطلاحا موتاسیون های سوماتیک می گویند به فرزندان منتقل نمی شود و به نظر می رسد که بوسیله بدن قابل تحمل باشند. این موتاسیون ها معمولا در مناطق غیر کد شونده ژنومی قرار دارند که منجر به بیماری نمی شوند.

ارزیابی تلومرهای این پیرزن بعد از مرگ نشان داد که تلومرهای سلول های سفید خونی وی بیش از 17 برابر کوتاه تر از تلومرهای مغزی وی بوده است. از آن جایی که تلومرهای این سلول ها بی نهایت کوتاه شده است، تصور می شود که اغلب سلول های بنیادی خون ساز وی به دلیل تخلیه شدن یا تحلیل رفتن سلول های بنیادی مرده اند. از بین رفتن و تحلیل رفتن سلول های بنیادی را یکی از دلایل مرگ در سنین پیری می دانند. همان طور که گفته شد سلول های خونی از پیرزنی 115 ساله گرفته شد که در زمان مرگش پیرترین زن جهان محسوب می شد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه