تاریخ انتشار: شنبه 07 بهمن 1396
ژن HIF، با نگهداشتن سلول های بنیادی خونی در وضعیت استراحت از آن ها مراقبت می کند

  ژن HIF، با نگهداشتن سلول های بنیادی خونی در وضعیت استراحت از آن ها مراقبت می کند

محققین در دانشگاه لوند سوئد نشان داده اند که ژن HLF برای حفظ سلول های بنیادی خونی در وضعیت استراحت مهم است و این امر به نوبه خود تولید طبیعی خون را تضمین می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، حفظ فرایند تولید خون، بویژه در زمان آسیب، شیمی درمانی یا پیوند به شمار محدودی از سلول های بنیادی در مغز استخوان بستگی دارد. این سلول های بنیادی خونی، ظرفیت منحصربفردی برای تبدیل شدن به انواع مختلف سلول های خونی بالغ دارند برای تضمین حفظ طولانی مدت عملکرد سلول های بنیادی خونی طبیعی، اغلب سلول های بنیادی خون در یک وضعیت استراحت نگه داشته می شوند. این امر مانع از تحلیل رفتن آن ها و اثر گذاری فاکتورهای خارجی روی آن ها می شود. با این حال، در مواردی مانند تروما و خونریزی های شدید، این سلول های بنیادی خونی باید خیلی سریع به منظور بازسازی سیستم خونی دست به کار شوند و سلول های خونی را تولید کنند. این امر منجر به خارج شدن آن ها از وضعیت استراحت می شود. شناسایی فاکتورهایی که سلول های بنیادی خونی را کنترل می کنند، اطلاعاتی را در مورد نگهداری بهینه این سلول های بنیادی در خارج از بدن ارائه می کند. سال ها یافتن اطلاعات در این زمینه هدف اصلی در زمینه سلول های بنیادی خونی بوده است و یافتن اطلاعات در مورد تکثیر این سلول ها و حفظ بنیادینگی آن ها در شرایط آزمایشگاه امکان پیوند سلول های بنیادی خونی را در حالی که یکی از مشکلات همیشگی کمبود سلول های بنیادی بوده است، فراهم می کند.

پیش از این چندین تیم تحقیقاتی نشان داده بودند که ژن HLF یک تنظیم کننده احتمالی سلول های بنیادی در خون سازی طبیعی یا کارسینوژن(سرطان زا)است. مطالعات موشی بوسیله دکتر کارولینا کوموروسکا در دانشگاه لوند نشان داد که فقدان ژن HLF در موش ها موجب می شود که سلول های بنیادی خونی فعال شده و مدت زیادی در وضعیت استراحت نمانند. نکته جالب این بود که  موش ها بدون ژن HLF زندگی طبیعی دارند اما زمانی که آن ها به طور حاد و ناگهانی و بدلایلی مانند خونریزی و ... نیاز به خون جدید پیدا می کنند، قادر به زنده ماندن نیستند. در این حالت تعادل بین سلول های بنیادی خونی فعال و در حال استراحت به هم می خورد و خون سازی به خوبی پشتیبانی نمی شود و ین امر منجر به مرگ جانور می شود. این مطالعه نشان داده است که ژن HLF یک تنظیم کننده مهم فعالیت سلول های بنیادی خونی است و فاکتور مهمی برای حفظ توانایی سلول های بنیادی برای تشکیل خون جدید به شمار می آید.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه