تاریخ انتشار: یکشنبه 08 بهمن 1396
آنزیم EXD2 تولید پروتئین را در میتوکندری را تسهیل می کند

  آنزیم EXD2 تولید پروتئین را در میتوکندری را تسهیل می کند

محققین انستیتو تحقیقات زیست پزشکی بارسلونا(IRB Barcelona)، نقش کلیدی را برای آنزیم EXD2 در تولید پروتئین در میتوکندری شناسایی کرده اند. میتوکندری اندامک تامین کننده انرژی سلولی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پیش از این پژوهشگران نشان داده بودند که EXD2 در ترمیم DNA در هسته نقش دارد و اینک محققین اسپانیایی با استفاده از آنالیزهای پروتئومیکس، متابولومیکس، بیوشیمی و زیست شناسی سلولی در مگس سرکه در حال تکوین، نقش دیگری را برای EXD2 ارائه کرده اند. محققین ریبوزوم های میتوکندریایی یا میتوریبوزوم ها را یکی از بخش های برهمکنش کننده با EXD2 می دانند. آنزیم EXD2 برای تمیز نگه داشتن میتوریبوزوم تا زمان بلوغ و آماده شدن آن برای تولید پروتئین، mRNA را هدف قرار می دهد. در غیاب EXD2، سلول های شدیدا در تولید پروتئین های میتوکندریایی با مشکل مواجه می شوند. نقش EXD2 در میتوریبوزوم برای سرکوب تولید گونه های اکسیژن فعال(ROS) ناشی از نقص های میتوکندریایی، حیاتی است و بدین ترتیب تکوین دروزوفیلا را تسهیل می کند. مگس سرکه فاقد EXD2 سطح ROS افزایش یافته ای دارد و در تکوین خود با مشکل مواجه است و باروری آن نیز کاهش می یابد.

این مطالعه می تواند در درک و درمان بیماری های متابولیک مانند دیابت و سرطان کاربرد داشته باشد. در سال های اخیر نیز اهمیت تولید انرژی میتوکندریایی در تومورها مورد بازنگری قرار گرفته است و مهار تولید پروتئین در بسیاری از سرطان به عنوان هدفی درمانی مد نظر قرار گرفته است. از آن جایی که EXD2 آنزیمی است که برای عملکرد میتوکندریایی لازم است، احتمال دارد که هدف قرار دادن آن اثرات ضد توموری داشته باشد. رسیدن به جواب این فرضیه نیازمند آزمایش های بیشتر در آینده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه