تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 بهمن 1396
CAR T cell درمانی بی خطر و موثر در درمان بیماران مبتلا به لوکمیا

  CAR T cell درمانی بی خطر و موثر در درمان بیماران مبتلا به لوکمیا

نتایج فاز دو مطالعه ای در زمینه ژن درمانی/ سلول درمانی موسوم به CAR T cell درمانی که مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) است به تازگی در مجله New England Journal of Medicine به چاپ رسیده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این درمان با نام tisagenlecleucel از سلول های سفید خونی خود بیمار که برای هدف قرار دادن و کشتن سلول های سرطانی، مهندسی ژنتیک شده اند استفاده می کند. این درمان در آگوست 2017 برای درمان لوکمیای لنفوبلاستیک حاد کودکان(ALL) که شایع ترین سرطان کودکان است مورد تایید قرار گرفت. از این رویکرد درمانی در 25 مرکز درمانی و 11 کشور مختلف استفاده شد. این مطالعه شامل 75 بیمار 3 تا 21 ساله بود که دچار لوکمیای لنفوبلاستیک حاد شده بودند و 61 درصد آن ها بعد از پیوند سلول های بنیادی خون ساز آلوژن مجددا دچار عود بیماری شده بودند و در نتیجه ناگزیر به استفاده از درمانی جایگزین بودند. استفاده از CAR T cell درمانی برای این بیماران منجر به نرخ بهبودی کامل 81 درصد بعد از سه ماه درمان شد و همه بیمارانی که به این درمان پاسخ دادند هیچ گونه علایمی از بیماری را نشان ندادند و نتایج فلوسایتومتری به عنوان حساس ترین ابزار آنالیز حاکی از بهبودی کامل آن ها بود. بقای کلی این بیماران بعد از 6 ماه 90 درصد و بعد از 12 ماه 76 درصد بود. ماندگاری tisagenlecleucel در خون بیماران بیش از 20 ماه بود.

 استفاده از tisagenlecleucel به عنوان یک CAR T cell درمانی می تواند یک ابزار درمانی قوی برای مبارزه با لوکمیای کودکان باشد و بازی را به نفع درمان این بیماران تغییر دهد. از عوارض جانبی که با این درمان همراه است می توان به سندرم آزادسازی سیتوکین و برخی مشکلات عصبی اشاره کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه