تاریخ انتشار: پنجشنبه 26 بهمن 1396
از سلول های بنیادی تا قلب دارای عملکرد: نقش ژن Mesp1

  از سلول های بنیادی تا قلب دارای عملکرد: نقش ژن Mesp1

محققین دانشگاه های بروکسل و کمبریج، نقشی کلیدی را برای ژن Mesp1 در مراحل اولیه جداسازی رده های قلبی عروقی شناسایی کرده اند. این کشف می تواند به درک بهتر نواقص قلبی مادرزادی کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، قلب اولین اندامی است که طی تکوین شکل می گیرد و شامل چهار ناحیه(بطن و دهلیز) است که حاوی سلول هایی هستند که عملکردهای تخصصی را انجام می دهند: کاردیومیوسیت های ضربان کنند که فعالیت پمپاژی را تضمین می کنند، سلول های عروقی که پوشش داخلی عروق خونی را تشکیل می دهند و سلول های ضربان سازی که ضربان قلبی را تضمین می کنند. اگر سلول های پیش ساز قلبی در زمان صحیح تخصصی نشوند، به جایگاه صحیح مهاجرت نکنند و به سلول صحیح تمایز نیابند، بدشکلی های قلبی شدیدی رخ می دهد. در انسان، این مشکلات را تحت عنوان بیماری های قلبی مادرزادی می شناند که شایع ترین نقص تولد در نوزادان تازه متولد شده محسوب می شود. مطالعات گذشته نشان داده است که طیف وسیعی از سلول های پیش ساز قلبی که از منابع مختلف سلولی منشا می گیرند، ژن Mesp1 را بیان می کنند. با این حال، هنوز مشحص نیست که آیا این پیش سازهای مختلف  در سطح مولکولی قابل متمایز شدن هستند یا خیر و چه مکانیسم های مولکولی در تخصصی شدن آن ها و تبدیل آن ها به مناطق مختلف مغزی دخالت دارند.

در مطالعه ای جدید دکتر سدریک بلانپین و همکارانش در دانشگاه بروکسل با همکاری محققین دانشگاه کمبریج، با استفاده از پروفایل کردن مولکولی و ردیابی رده ای نقش Mesp1 را در اولیه ترین مرحله جداسازی رده ای قلبی عروقی شناسایی کرده اند. آن ها سلول های بیان کننده Mesp1 را در مراحل مختلف تکوین جنینی جداسازی کردند و آنالیزهای ترانسکریپتومی تک سلولی این پیش سازهای اولیه قلبی را برای شناسایی ویژگی های مولکولی مربوط به مناطق مختلف قلب و تعیین هویت پیش سازهای قلبی انجام دادند. این مطالعات نشان داد که Mesp1 برای خروج از مرحله پرتوانی و القای برنامه بیان ژن های قلبی عروقی لازم است. آنالیزهای بیوانفورماتیکی نیز نشان داد که پیش سازهای قلبی عروقی پیش از تمایز یافتن برای تبدیل شدن به سلول های عضلانی قلب یا سلول های عروقی تحریک می شوند یا از پیش تخصص می یابند. این جمعیت های مختلف پیش ساز، در زمان های مختلفی تولید می شوند و در جایگاه های خاصی قرار می گیرند. در نهایت مشخص شد که پیام رسانی Notch1 متعهد شدن اولیه سلول های پیش ساز به رده های عروقی را طی تکوین جنینی اولیه تحریک می کنند و موجب جدا شدن رده های قلبی و رده های عروقی می شوند. درک ویژگی های مولکولی مرتبط با متعهد شدن رده های قلبی عروقی و مناطق قلبی اولیه ، برای طراحی استراتژی های جدید برای تولید پیش سازهای قلبی عروقی به منظور سلول درمانی بیماری های قلبی حیاتی است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه