تاریخ انتشار: پنجشنبه 26 بهمن 1396
نقش جالب ساختار ژن در تعیین سرنوشت سلول ها

  نقش جالب ساختار ژن در تعیین سرنوشت سلول ها

معمولا محققین به ژنوم به عنوان توالی از حروف نگاه می کنند که حیات فرد را کد می کنند اما جدیدا توجه آن ها به کشف سازماندهی سه بعدی ژنوم معطوف شده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، در مطالعه ای که اخیرا در Nature Genetics به چاپ رسیده است، محققین اسپانیایی در دانشگاه بارسلونا نشان داده اند که سازماندهی سه بعدی ژنوم نقش کلیدی را در بیان ژن و به دنبال آن تعیین سرنوشت سلول بازی می کند. در این مطالعه آن ها از تکنولوژی بازبرنامه ریزی سلولی برای تبدیل کردن سلول های سفید خونی با سلول های پرتوان استفاهد کرده اند. برای بازبرنامه ریزی نیاز به فاکتورهای رونویسی است که تغییراتی را در بیان ژن، مدیفیکاسیون های کروماتینی و هم چنین سازماندهی سه بعدی ژنوم ایجاد می کنند.

درک این که چگونه سلول های بنیادی شکل می گیرند و چگونه آن ها به انواع مختلف سلول ها تبدیل می شوند، چالشی بزرگ در زیست شناسی مدرن محسوب می شود. سلول های مختلف، اطلاعات موجود در بخش های مختلف ژنوم را می خوانند. ابزار لازم برای بدست آوردن این اطلاعات انتخاب شده، فاکتورهای رونویسی و هم چنین تنظیم کننده های اپی ژنتیکی هستند. با داشتن این ابزارها می توان دینامیک سازماندهی ژنوم را بوسیله مقایسه تغییرات در ساختار ژنوم و رونویسی در زمان های مختلف طی بازبرنامه ریزی مورد مطالعه قرار داد.

تصور می شود که فاکتورهای رونویسی در ابتدا برخی ژن های خاص را روشن می سازند و به دنبال آن یک سازماندهی مجدد را در ساختار سه بعدی کروموزوم القا می کنند. جالب این است که در بخش بزرگی از ژنوم، فاکتورهای رونویسی، قبل از این که ژن ها روشن شوند، این سازماندهی مجدد را پیش می برند.

این مطالعه نشان می دهد که فاکتورهای رونویسی ممکن است نقش کاملا جدیدی را در بازبرنامه ریزی سلولی بازی کنند. آن ها نه تنها ژن ها را خاموش و روشن می کنند، بلکه تغییرات ساختاری لازم برای مدیفه کردن بیان ژن ها را نیز افزایش می دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه