تاریخ انتشار: شنبه 28 بهمن 1396
یافته های جالب در مورد تکوین خون و ساخت لنفوسیت ها

  یافته های جالب در مورد تکوین خون و ساخت لنفوسیت ها

سلول های بنیادی خون ساز سال هاست به عنوان اجداد و منشا همه سلول های خونی شناخته شده اند. با تولد ما این سلول های چند توان به سلول های رده لنفوئیدی، میلوئیدی و اریتروئیدی تبدیل می شوند. بسیاری از خون شناسان با مطالعه نحوه شکل گیری این سلول های بنیادی خون ساز در جنین، سعی داشته اند که این سلول های خونی را با هدف درمان در آزمایشگاه نیز تولید کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در جنین، نحوه تکوین خون بسیار متفاوت و عجیب است. اولین سلول های خونی، پیش سازهای متعهد شده ای هستند که به سلول های اریتروئیدی و میلوئیدی تبدیل می شوند اما لنفوئیدها که پیش سازهای لنفوسیت های B‌ و T را تولید می کنند، بوجود نمی آورند. مطالعه ای در دانشگاه هاروارد تا حدی این فرایند را روشن ساخته است. آن ها در بخش سلول های بنیادی بیمارستان کودکان بوستون سعی داشته اند به دو سوال پاسخ دهند: آیا طبیعت عمدا چند توانی سلول های خونی را در تکوین جنینی اولیه سرکوب می کند؟ آیا می توان دریافت که این چند توانی چگونه مجددا از سر گرفته می شود تا انواع سلول های خونی مختلف را تولید کند؟

برای تست این ایده، دکتر لیندا وو و همکارانش سعی کردند پیش سازهای متعهد شده میلو-اریتروئیدی را از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) در آزمایشگاه تولید کنند. آن ها این سلول ها را برای فاکتورهایی که چند توانی را سرکوب می کنند غربالگری کردند و برای این امر از hairpin RNAها برای ناک دان کردن بیان 20 پروتئین مختلف استفاده کردند. نتایج غربالگری به پروتئینی به نام EZH1 ختم شد. زمانی که این پروتئین ناک دان می شود، پروتئین ها توانایی تمایز به سلول های B و T را بدست می آورند. در ادامه این محققین نشان دادند که جنین های موش ناقص برای EZH1، سلول های بنیادی خون ساز را خیلی زودتر طی تکوین تولید می کنند و تولید این سلول ها در آن ها افزایش نیز می یابد.

آزمایش های بیشتر نشان داد که EZH1 در جهت سرکوب ژن های دخیل در سلول های بنیادی خون ساز و تکوین سلول های لنفوئیدی و فعال سازی سلول های T‌ عمل می کند. بنابراین می توان گفت که EZH1، یک سرنخ مولکولی در مورد این مطلب است که چگونه چند توانی در پیش سازهای خونی جنینی سرکوب می شود. این مطالعه دیدگاه های جذابی را در زمینه زیست شناسی تکوین ارائه می دهد، اما با این که نشان می دهد که چند توانی چگونه سرکوب می شود اما دلیل سرکوب شدن آن را نشان نمی دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه